En resa till Jönköping

I fredags hämtade Lilla O upp mig utanför mitt hus för vidare transport till Pojkvännen. En liten "sleep-over" innan vi skulle åka söderut, till Sportfiskemässan i Jönköping.
23223-435
Lilla O fanns sig snabbt tillrätta i Pojkvännens soffa.

Här kan du läsa om förra årets resa till mässan.

Tre timmar i bil kan lätt bli tråkiga i fel sällskap, detta var inte en sådan resa. Efter mindre än en timme rattade jag in radiokanalen "Svenska Favoriter". Tillbaka i 80-talet dör Carola upp med "Främling". Allsång med radion på högsta volym.
23223-436
Lilla O levde sig in i musiken som värsta popstjärnan.

23223-437
Även Pojkvännen hade svårt att hålla sig.

Jönköping närmar sig med fiskemässa i högsta hugg. Dags att finna parkering. Sagt och gjort. När Pojkvännen sedan gick för att köpa parkeringsbiljett, var jag nära att få utslag över hela kroppen och andnöd.
23223-438
Usch! (Jag har redan nu förträngt gårdagens SSK-vinst mot Skellefteå AIK i kvalserien med 3-2).

Mässdags!
23223-439
Dessa inträdesbiljetter fick vi ha i ungefär 27 sekunder, den tid det tog att fota dem. Sedan togs de ifrån oss vid inträdet, konstigt system.

Det myllrade av människor inne på mässan.
23223-441
95% av mässbesökarna var män i åldrarna 15-71. 2% var barn i barnvagnar och 3% var fiskeointresserade flickvänner som följde med sina fiskeintresserade pojkvänner. Å så jag och Lilla O förstås.

Överlyckliga vid varje monter där man kunde få gratis kataloger att stoppa i den snygga påsen vi fick vid entrén. Ett antal inköp, bland annat tre små jigg-spinnare som ska bli intressant att testa på Mälar-aborre.

Precis som förra året, kunde man köpa Robinson-Björns tokfina läderhattar. I år visste jag dock att jag inte kände honom redan innan jag kom till hans monter, något som var svårare förra året.

23223-440
Här mannekängar Lilla O i en av hattarna. Robinson-Björn var själv inte på plats när vi passerade, han sjöng på scenen.

2,5 timmar senare var vi nöjda. Toknöjda. Mot Mantorp! Lunchen skulle intas på Frasses, där de sververar världens godaste hamburgare.
23223-443
Mitt superskrov i förgrunden och mittemot hugger Pojkvännen in på sina pommes frittes.

23223-442
Lilla O njuter kungligt, trots att de inte severade smältost.

Här, på Frasses i Mantorp, hände något märkligt. Före oss i kön stod ett antal ungdomar i övre tonåren. De såg ut som ungdomar gör nuförtiden: lite slitna, rufsiga moderna frisyrer, en hade långt pipskägg, dreadlocks, tatueringar, ja, vi har alla beklagat oss över "dagens ungdom".

Det märkliga inträffade när de ätit färdigt: de plockade bort sina brickor, ställde in stolarna och tackade för sig och gick. Liksom väluppfostrat hela baletten! Alla tre tittade vi med förundran på deras tomma platser och insåg att "det var bättre förr" iallafall inte innefattar ungdomarna på Frasses i Mantorp.

Tre timmar i bil, 2,5 timmar på mässan och tre timmar i bil hem. Vilken underbar lördag!

Kommentarer
Postat av: Pierre

Var oxå på mässan fast i lördags..
Tyckte väl inte det var något översig.
Mässpriser ??vad är det nu för tiden?
Roligt med mer fiske bloggar..

2007-03-18 @ 16:19:21
URL: http://Zalt.blogg.se
Postat av: Kicki

Pierre: Var på mässan i lördags också. "Mässpriser" är väl numera om man hittar nått "3 för 100 kr" eller så. Jag är nöjd med mina kap iallafall.

2007-03-18 @ 16:51:58
Postat av: Ewa

Va? Ingen smältost? Nämen så kan dom väl inte göra?!

2007-03-18 @ 19:03:36
URL: http://ewas.blogsome.com
Postat av: Kicki

Ewa: Tydligen. Fast på menyn fanns "varmost" med. Fast de hade de inte heller. Bara dip med ostsmak "Cheddar". Helt okej fast inte som smältost.

2007-03-19 @ 07:38:08
Postat av: Bästisgrannen

En resa till fiskemässan i Jönköping + ett slumberparty kan få den starkaste på fall. Ligger hemma i influensa ... Men det var det värt:)

2007-03-20 @ 17:04:17
URL: http://bastisgrannen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0