I min lilla värld är vi få

Elva personer på Sportbaren igår. En basketidiot. Jag.

Vi slår oss ner och i väntan på menyerna pratas det hej vilt:

- Jag tyckte det var så konstigt att USA inte skulle spela ikväll.

- Jag hade ingen aning om att det var EM ens.

- Spelar de i Polen? Jo. Klart det är i Polen de spelar.

- Näe. Jag kan inte en enda spelare och tittar nog hellre på fotbollen på den där tv:n bakom huvudet.

Och så fortsatte det. Själv satt jag och hoppade, för i min lilla värld, vet man att USA inte spelar EM, man vet att det är EM, att de spelar i Spanien som vann VM senast och självklart kan man ett gäng spelare. Man känner igen grekernas coach Yannakis som den forne storspelare. Man vet att Pau Gasols lillebror spelar i landslaget också och man har lite koll på hur det har gått tidigare.

I min lilla, lilla värld.

Vi var alltså tio basketspelare och en fotbollsspelare som hade en basebolltröja på sig och ingen öl i skorna.

I min lilla, lilla värld så kan alltså tio av elva allt som jag kan.

Snart faller allt. Menyn kommer in. Folket börjar bläddra och fundera vad de ska ha. Plötsligt säger den ende killen i sällskapet:

- Larry Bird. Vem är det? Är han känd eller?

Boaaaaahhh!

- Larry Bird! ville jag skrika. VET DU INTE VEM LARRY BIRD ÄR! Han är liksom en av världens bästaste basketspelare genom tiderna! Han spelade i Boston Celtics som är en instutition i NBA. Har en helt grym historia.

Men det där tänkte jag bara. Tänkte bara att jag borde berätta att han vunnit NBA tre gånger, MVP tre gånger, OS-guld i Barcelona med Dream Team 1992. Men det gjorde jag inte.

Däremot berättade jag att jag just nu läser en bok, "The Last Banner":
image643

- Jaha...?

Berättade att den handlar om Celtics 16 NBA-titelsäsong och att de då hade det bästa laget genom tiderna i NBA, med Bird, McHale, Parish, Walton, Danny Ainge med flera.

- Jaha. Så Larry Bird var känd alltså.

VAR? Är! Men det där tänkte jag bara.

Till matcherna då. Första var inte alls bra. Men mitt tips gick nästan in: Litauen vann med 78-69 (jag hade ju tippat dem som vinnare med elva poäng).

Andra matchen var konstig. Spanjorerna skjöt och satt en miljon treor och layups. Ryssarna kastade bara upp bollen lite nonchalant och missade en miljon treor. Spanien borde ledat med 150-7, men ryssarna klängde sig fast. Med 2,37 sekunder kvar drajvar en liten mörkhyad ryss mot korgen och vi alla skriker att han ska passa, för han har ju inte haft ett endaste rätt på hela matchen. Bollen går i. Ryssland leder matchen för första gången. 2,37 sekunder kvar. Spanien tar timeout. Tar in den vid halva plan. Gasol skjuter en tvåa för seger, bollen åker ner i korgen och vänder. Ryssland har vunnit EM för första gången. 60-59.

Wow!

I min lilla värld är det här jättehäftigt.

I min lilla värld kan man längta till en bok som handlar om svettiga karlar säsongen 1985-86.

I min lilla värld är vi inte så många basketidioter, men jag är glad ändå!

Kommentarer
Postat av: Muskelkvinnan, aka Lotten Bergman

Jag åt med god aptit upp Larry Bird igår. Men han var torr om kanterna; måste haft med åldern att göra.

2007-09-17 @ 12:48:12
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Anonym

Är inte citatet av John Wooden felciterat? Jag har läst det flera gånger, men jag hajar inte. MVH

2007-09-17 @ 16:08:24
Postat av: Kicki

Muskelkvinnan: Han har väl passerat bäst-före-datum?
Till anonym: Nope. Rättciterat. Man är aldrig fullärd. http://www.brainyquote.com/quotes/authors/j/john_wooden.html

2007-09-17 @ 17:27:53
Postat av: ica

jaja, men jag vet att USA inte är med i EM. Jag bara fick ett blont moment. Och jo, fotbollen var intressantare. Och baseboll var så nära basket jag kunde komma... med torra skor :D

2007-09-18 @ 14:34:54
URL: http://ica82.blogspot.com
Postat av: ica

Vart vill du ha alla länkarna? Ska jag lägga dem på bloggen, eller kan jag maila dem nånstans?

2007-09-19 @ 14:52:18
URL: http://ica82.blogspot.com
Postat av: Kicki

Ica: Dit kan du maila!

2007-09-20 @ 05:53:38
Postat av: Ica

Men, vart ska jag maila dem?

2007-09-20 @ 08:13:25
Postat av: Kicki

[email protected]
Smart att inte skriva adressen!

2007-09-20 @ 17:20:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0