Matkreatör och amatörkock

För några veckor sedan inspirerade Lilla O mig att börja laga mer mat. Inte "mer" i mängdtänk, utan mer olika mat. Prova på nya saker. Skriva matlistor för hela veckor och veckohandla och testa saker man knappt visste fanns.

Första ihopkoket kom från Lilla O:s matgurubok just nu. En gryta!
image664
I Lilla O:s kök satt vi och funderade hur man egentligen bär sig åt med en fänkål eller om det kan vara riktigt att hälla en massa balsamvinäger i maten.

Svaret blev ett högljutt: JA! Wow! Vilken grej! Supergott. Barnen åt med glädje allt utom just fänkålen.

Till detta skulle vi i våra förra liv, dricka ett par flaskor rödvin, men inte numera. Så här såg det ut på bordet denna eftermiddag:
image665
Hälsosamma matlagsningstidningar och bubbelvatten i vinglasen.

Sedan denna söndag har jag lagat ditten och datten med olika reslutat. Kan dock rekomendera:

Köttkorv med potatis och dillsås
Fyllda lövbiffar med klyftpotatis och morötter
Pasta med kassler
Tortellini med ost & broccolisås
Pitabröd med kyckling
Zucciniomelett
Fiskgryta med aioli

För att inte tala om laxqueneller med champinjonpuré som jag gav mig på när min mamma var på besök! Som en dröm i munnen!
Såg inte alls ut som på bilden i tidningen när jag lagat det, men oj vad gott det var!
image666
Min version som serverades tillsammans med vitt vin.

image667
Tidningsversionen där man ser en massa ingredienser istället för att bli glatt överraskad när jag hade lagat.

Alla maträtter har inte varit tokhälsosamma men många dagar så somnar jag med en glad mage som innehåller bara en massa nyttigheter som också varit goda.

Nudlarna med sesam och cashew är nog det enda jag gått bet på. Gick att äta men det var ingen höjdare.

Lagar fyra nyheter varje vecka varvat med klassiker som kikärtsplättar, stuvade makaroner och stekt falukorv, fransk fiskgratäng, palt med mera.

Det är riktigt roligt att stå i köket igen!

Sedan måste man ibland återgå till vardagsmaten för barnens skull. Detta serverades senast då Lilla O:s Åttaåring hälsade på:
image668
Bläckfiskkorv på mosbädd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0