Vilka smaker känner du igen?

Hamnade i ett smaksamtal med Lilla O idag i telefonen. Vi pratade om vilka smaker vi känner igen, eller snarare vad smakade vi på som barn. Det hela började med att jag berättade att Femåringen smakar på allt i köket, till och med pannkakssmet. Varpå Lilla O frågade mig hur jag kunde veta hur den smeten smakade? Jo, för att jag smakade på den som barn. Andra smaker som vi genast rabblade:

- Dörhandtagen på våra barndomshem
- Lyktstolpen utanför Winrots
- Alla metallföremål på Getberget (båda dessa stod Lilla O för)
- Bark
- Sand
- Trä
- Papper
- Jord
- Salt i mängder
- Gräs, både torrt och färskt

Tydligaste minnet för mig är blodsmaken blandat med metall när jag sitter fast med tungan i dörrhandtaget på huset där jag vuxit upp.

Vilken smak minns du bäst från din barndom?

Kommentarer
Postat av: Ewa

Och här var det förändring minsann! Snyggt!

Den smak jag minns bäst är faktiskt jordgubbar. Som jag och farfar plockade i deras jordgubbsland. Mmmm...

Och så smultron som jag och storkusinerna plockade hos mormor.

Hm, det var nog alltid sommar när jag var liten?!

2007-05-13 @ 18:06:07
URL: http://ewas.blogsome.com
Postat av: Mirjam

Tunnbröd från bagarstugorna uppe i norrland och torkat renkött. Det är barndom för mig!

2007-05-15 @ 16:33:23
URL: http://blogg.passagen.se/julietteisback
Postat av: Kicki

Känns som om det är lite skillnad från min metall/blodsmak till tunnbrödsmackor och smultron...

2007-05-15 @ 18:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0