Jättegädda landad

Igår åkte jag, Pojkvännen och Lilla O ut på fisketur i Mälaren. En spegelblank Mälare med inslag av sol mötte oss.
image481

Ute på favorit-gös-stället (där vi bevisligen fått hela tre gösar) låg vattnet, om möjligt, ännu mera spegelblankt.
image482

Det är inte bara fiske som gör dessa dagar och kvällar till höjdare, det är även matsäcken.
image483
Här ser vi Lilla O moffa i sig en dubbelmacka med potatissallad och rostbiff och Pojkvännen en tunnbrödrulle med rostbiff, rödlök och fetaost. Lilla O hade även med sig ostkrokar (ja, det heter "krokar" i norr, inte "bågar" som det står på påsen).

Ja, ja. Vi ska fiska också. Efter nån timme får Lilla O napp. Mot båten tornar en bred, mörk rygg upp sig. En gädda! När hon väl ser den, inser hon att den är STOR! (I min värld är gäddor på 2 kilo "vanliga gäddor", över 4 kilo STORA och över 8 kilo krokodiler).
image484
Här ser vi Lilla O försöka lirka ut jiggen som sitter i gäddans gap och genom håven. Det gula mellan Lilla O:s händer är Superhansken Pojkvännen fick av en snäll tjej (jag) när han fyllde år. En handske av supermaterial som man kan skära med en filékniv i handflatan på utan att det blir minsta märke. Denna handske är riktigt bra att ta gäddar i gälarna med.

image485
5,8 kilo gädda fångar på gul jigg av Lilla O! Tyvärr är vi riktigt dåliga på ta snygga fiskbilder, men vi lär oss. Nästa gång ska sidan på fisken visar och fiskaren själv hålla i den.

Om jag fick nått? Självklart!
image486
En sten. Och en snigel som inte fick vara med på bild.

Kommentarer
Postat av: Bästisgrannen

Det var den största fisk jag någonsin fått. Den var så monstruös att vi insåg att den inte skulle få plats i ugnen:) Det var coolt när sjuksköterskeinstinkterna kom fram och vi försiktigt lirkade loss kroken så att vi snabbt skulle få ned monstergäddan i Mälaren igen. Jag tänker på jättegäddan och undrar hur han har det:)Åttaåringen undrade i morse om monstergäddan tyckte att vi var snälla som släppte ner den igen. Självklart tyckte gäddan det. Han undrade nog om vi var från gatukontoret!

2007-05-02 @ 07:53:13
URL: http://bastisgrannen.blogspot.com
Postat av: Kicki

Bästisgrannen: Instämmer helt! Dock anser jag att vi skulle gett gäddan 1 minut längre över ytan och fotat bättre och du skulle hållit den. Blir nästa gång.

2007-05-02 @ 08:28:00
URL: http://vbk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0