Båtfix och trix

Jag har numera med mig digitalkameran till jobbet iallafall. Och lämnar den där också tydligen. Därför bloggas det idag om lördagen och förhoppningsvis imorgon om fredagen.

Lördagen innebar båtmek i 6 timmar. Tre mitt på dagen, en sväng på stan, kinamat, sova en timme och sedan tre timmar på kvällen. Hemma efter 21.30.

Denna båt, känns som en Rolls Royce, är en Crecent 426 (kanske). Stor, fin och rymlig. I två månader har denna skönhet fått bo inomhus i en lagerlokal. Detta för att vi ska kunna fixa till den lite. Pojkvännen har lagt en miljon timmar där, jag kanske 20 timmar eller så. Men OJ! OJ! vad jag lär mig! Jag har:

- Lärt mig skilja på pozydrive, kryss- och spårmejsel
- Skiljer på vanliga muttrar och låsmuttrar
- Har inte problem att se om skruven är M4, M5 eller M6
- Blandat både grönt och brunt spackel
- Använt båtplyfa
- Zinkgalvaniserat
- Sticksågat
- Målat
- Rivit
- Lappat
- Lagat
- Monterat låsbyglar
- Köpt mig en EGEN handslipmaskin
- Köpt mig en länspump (som jag i och för sig får dela med mig halv av i sommar, men jag vinner en halv båt)
- Hjälpt till att montera ovanstående länspump
- Förstått hur man kopplar ihop länspump med lanterna och båtbatteri och allt fungerar
- Reparerat en båtmotor (eller iallafall betalat en del av reparationen som utfördes av ett proffs)
- Monterat spöhållare
- Sealat

Ungefär. Pojkvännen kan säker komma på saker av ovanstående som är felstavat eller jag inte riktigt gjort som jag tror jag gjort. Säkert har jag missat massa också. Längtar redan nu till nästa vinters byte av relingslisten.

Så här ser jag ut när jag sealar de nyborrade hålen för låsbygeln som motorn ska låsas fast vid:
23223-445

Så här ser jag ut från andra hållet när jag sealar samma hål:
23223-446
Benen har jag strategiskt lagt över de nymålade, igenspacklade gamla årtullshålen. Jag har själv målat och påpekat för Pojkvännen att han ska akta där jag målat.

Till vänster syns länspumpen i det nyrenoverade förvaringsutrymmet. Pumpen monterades sedan in i samma förvaringsutrymme på andra sidan där jag håller på att seala.

Å till råga på allt har isen försvunnit på vår båtplats! Båten kan i teorin ligga i om några veckor. En hel fiskesäsong står för dörren!

Kommentarer
Postat av: Pierre

Det är väl härligt med enorma utrymmen så man får mysiga arbetsställningar!!
Hur många timmar räknar ni med att ha kvar på båten??
Tänkte själv slänga i min till helgen!!!!!
Sugen på en tur nu som f-n.

2007-03-26 @ 21:12:45
URL: http://zalt.blogg.se
Postat av: Ewa

Hm. En kryssmejsel - är det en stjärnmejsel? Och en spårmejsel en vanlig mejsel?
Men är inte en pozidriv också en form av stjärnmejsel?

Nä. Jag hade ju syslöjd så jag kan inte sån't här...

2007-03-27 @ 09:02:19
URL: http://ewas.blogsome.com
Postat av: Kicki

Pierre: Antal timmar på båten är väldans få kvar känns det som. Lite småfix och sånt. Jag yxar till med fem.

Ewa: En pozidrive är en stjärnmejsel också men med småstjärnor mellan storstjärnorna.

2007-03-27 @ 11:53:21
Postat av: Pernilla

Och behöver man glänsa ordentligt kan man kalla kryssmejseln vid dess formella namn: Philips(mejsel) :-)

2007-04-09 @ 10:42:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0