Min smurfsamling är komplett!

De som känner mig vet att jag är en hopplös nostalgiker ut i fingerspetsarna. Jag blir helt extatisk av (nästan) allt basketrelaterat, muppar, fabler, druttar, gamla tv-spel, lego med mera. Och smurfar.

Numera är min smurfsamling komplett (och jag komplett galen)! Inte så att jag nu samlat på mig alla smurfar i hela världen (de finns säkert över tusen olika varianter), men jag har iallafall alla FEM basketsmurfar som gjorts.
image479

Dessa smurfar står så högt upp i bokhyllan så Femåringen faktiskt inte får leka med dem. Elaka mamman, det är jag det.

Själv minns jag min barndoms smurflekar, de hade en hel by hos grannen Jocke. Oj vad jag var avundsjuk på hans stora, fina smurfhus! Man kunde lyfta av svamphatten men det fick jag aldrig göra. Fick inte leka med det heller vad jag minns, men jag minns att jag ibland (som dagbarn hos hans mamma) tittade avundsjukt på det där det stod på en hylla i hans rum.

Vet också med bestämdhet att det är jag som bitit av fiskelinan på fiske-smurfen jag har i hyllan. Fråga mig dock inte varför. Minns också att min lillebror var irriterad över frisörsmurfens kam som inte alls gick kamma håret med.

Smurfar har nog alla i min ålder någon relation till mer eller mindre. Två som har mer relation är dessa:

Holmfrids figurer

Svampbyn

Här kan man också läsa mer om "Peyo" som gett oss smurfar.

För övrigt så händer inte mycket. Varit på personalkonferens ikväll och misstänker alla mina kollegor för intagande av olämpliga substanser. Tur att iallafall den outbildade, oerfarna, unga vikarien (jag) fixade att hålla skärpan hela den långa vägen till klockan 19.15 samt att skriva en utvärdering.


Kommentarer
Postat av: Översättarhelena

Men vad är det för skillnad mellan normalsmurfar och supersmurfar egentligen, kan du förklara det för mig?

2007-04-25 @ 08:14:41
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Ewa

Wow! En hel femma!

2007-04-25 @ 09:00:45
URL: http://ewas.blogsome.com
Postat av: Kicki

Ewa: En grym femma!

Översättarhelena: Jag har faktiskt ingen aning. Hoppas att Magnus kan ge ett svar här under dagen?

2007-04-25 @ 09:42:34
URL: http://vbk.blogg.se
Postat av: Mirjam

Såg att nån sålde smurfar på Tradera och undrade i mitt stilla sinne vem som köper sånt krafs...fick svaret idag...

2007-04-26 @ 09:08:25
URL: http://blogg.passagen.se/julietteisback
Postat av: Kicki

Mirjam: Din krafsgalna kompis!

2007-04-26 @ 11:38:36
Postat av: Emi

Min bästis föredetta sambo levde faktiskt på att köpa och sälja smurfar på ebay. Helt galet om du frågar mig, men han omsatte tillräckligt för att plocka ut en anständig lön ur sitt företag varje månad. Smurfgalningar har pengar, helt klart ;)

2007-05-19 @ 15:08:56
URL: http://emi.webblogg.se
Postat av: Kicki

Emi: Fascinerande. Jag vill också leva på att göra smurfiga affärer!

2007-05-19 @ 22:14:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0