International Brotherhood of Duke Haters

Jag läser en grymt bra bok just nu av Will Blythe, "To hate like this is to be happy forever".
image464

Den handlar om rivaliteten mellan två av USA:s bästa basketcollege: University of North Carolina och Duke. UNC ligger i Chapel Hill och coachades i trettio år av legenden Dean Smith och Duke coachas av Mike Krzyzewski i den närliggande staden Durham. Boken beskrivs så här på nrp.org (National Public radio):

"So when writer Will Blythe found his marriage over, his girlfriend not speaking to him and his income non-existent, he focused on his real problem: basketball."

Författaren är tredje generationens "Tar Heel" och uppvuxen i Chapel Hill. Fadern förklarade för honom från barnsben att "Blue Devils" var fiende #1 och så har det alltid varit. När Tar Heels spelar, sätter sig hans mor, hans systrar och han själv framför tv:n och lever sig in i en helt annan värld. Boken är otroligt underhållande även för Duke-fans och för oss andra basketidioter.

Boken får mig att tänka efter lite på min egen bakgrund och hur jag tänkt och tänker. Uppvuxen i Skellefteå, så var derbymatcherna mot Cometerna otroligt känslofyllda. Hade en lagkamrat som efter gymnasiet flyttade 13 mil söderut för studier som skrev på för Cometerna. "Va? Kan man göra det? Hon måste vara knäpp!" Så tätnke vi då. I vår egen lilla värld.

Mitt första år i Världsmetropolen var inte heller så lätt. Började spela basket redan efter eftt par månader, men det erkände jag inte förrän ett år senare för mina basketkompisar i Skellefteå. Detta eftersom vi spelade heta, otrevliga och fruktansvärt jämna matcher mot just Världsmetropolen i allsvenskan åren innan. Det tog nog tre år innan jag tyckte det var okej att betala medlemsavgiften, innan gjorde jag det med vånda.

Björklöven hade en tränare för ett par år sedan som sa så här:

"Oavsett i vilken idrott, så är matcherna mellan lag från Skellefteå och Umeå alltid heta derbymatcher som är måste-att-vinna för båda lagen. Var man än spelar i seriesystemet."

Oj vad sant!

Men jag har kommit till den nivån i mitt liv att det faktiskt händer att jag hejar på Björklöven. Jag hejar på Världsmetropolen och kan till och med tycka att det är okej att Phoenix Suns vinner någon match i NBA. Jag har också den gågna påskhelgen jobbat under en basketturnering för en klubb som jag inte alls tyckt om på nått sätt i mitt basketliv, men jag fick inga utslag eller andra sjukdomssymptom och kommer säkert ställa upp nästa år igen.

Dock finns det ett endaste klubb från norr som jag bara inte kan heja på. Vi låter det vara osagt vilken. Ett av deras ungdomslag spelade i turneringen i helgen och det var svårt att tycka att de borde vinna fast de borde...

Tänk om jag hade det som Will Blythe: mitt enda "problem" var basket...


Kommentarer
Postat av: Ewa

Men gissa om jag blev nyfiken på vilken klubb det är?!

2007-04-11 @ 14:38:21
URL: http://ewas.blogsome.com
Postat av: Kicki

Ewa: Du ska norrut ett par mil iallafall.

2007-04-11 @ 15:13:20
Postat av: Beckis

Hmm lag från norr.

Det första jag tänker på är Sunderbyn för din del, jag menar ni försökte faktiskt dränka hela laget inne i en skola..... tur jag var ansvars"full" iaf.

Sen är väl dom andra två (om vi pratar Luleå) Gladan eller Vråken.

Har iaf fått ner det till tre alternativ ..... Höken är väl inte så hemska iaf ?


Om vi då inte räknar in Överkalix i det hela .... lite som eskilstunabor att åka till Örebro, den känslan har man när man ska till Överkalix.

Undrar om jag ska fortsätta fundera ... märker du att jag har svårt att sova inatt ? :)

2007-04-12 @ 01:10:08
Postat av: Kicki

Beckis: Du borde hitta rätt om du bara tänker efter lite tror jag. Fast jag kommer inte erkänna.

Du skulle nog sova bättre på lite varmare breddgrader...

2007-04-12 @ 10:16:22
Postat av: Bästisgrannen

Höken och Falken kan det inte vara. Jag har ju spelat för båda lagen. Även Muskelkvinnan är en gammal hökenspelare. Har Piteå något basketlag?

2007-04-12 @ 12:54:54
URL: http://bastisgrannen.blogspot.com
Postat av: Beckis

Dom har haft iaf ... Strömnäs kan det stämma ?

Falken det var länge länge sedan (oops kanske inte ska säga det) dom var i gång ....

2007-04-13 @ 00:15:22
Postat av: Kicki

Beckis: Du har rätt i att Falken är länge sedan. Helt före min tid iallafall.

Bästisgrannen: Längre norrut än Piteå.

2007-04-13 @ 11:57:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0