Matblogg 2

Hittade i somras i en mattidning ett recept på grönsaksknyten som jag gjorde om lite och äter till lunch flera dagar i veckan. Tokenkelt och väldans gott!

23223-209

Till ett knyte:
1 färsk rödbeta
1/4 paprika
1 morot
3-4 zucciniskivor
3 blomkålsbuketter
1 tomat
2 färska champinjoner
50 gram fetaost

Moroten och rödbetan skärs i klyftor/bitar och kokas i ca 15 minuter. Övriga grönsaker skärs i bitar och lägges på oljepenslat folie. Jag brukar lägga dubbelt folie i en djuptallrik för att det ska bli lättare att hantera. När morotsbitarna och rödbetorna är färdigkokta, låt dem svalna lite och lägg dem seda på grönsakerna. Smula fetaosten över.

Grilldressing:
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
1-2 krm sambal oelek
1 tsk koncentrerad grönsaksfond
2 msk vitt vin (jag använder vitvinsvinäger istället)
1/2 dl vatten
1 krm paprikapulver
2 krm curry
2 krm salladskrydda
1 krm salt
1 krm svartpeppar

Häll grilldressingen över grönsakerna, stäng foliepaketet och tillaga i mitten av ugnen ca 20 minuter på 250 grader.

23223-211

Jag gör alltid två knyten och då räcker det ungefär till tre luncher. Serveras med grovt mjukbröd, en bit korv, en kycklingfilé, en laxbit eller bara som den är.

Man kan peta i vilka grönsaker som helst egentligen. Har jag gul lök hemma, klyftar jag den och låter den koka en stund med morötterna/rödbetorna. Salladslök är jättegott till, precis som blomkål.

Kommentarer
Postat av: den blyga

Låter gott - skall provas!

2006-09-22 @ 16:02:26
URL: http://vikeningarna.blogspot.com
Postat av: Kicki

Återkom med besked! Min kollega Lohmanders-Kajsa har lagat och betyget blev positivt. Fast hon tyckte att blomkålen behövde mer tid i ugnen.

2006-09-26 @ 09:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0