Nya basketskor

Igår promenerade vi ner på stan för att leta nya basketskor till mig. Kors i taket hade sportaffären en hel massa olika att välja på och jag hittade ett par helt-okej-snygga i bra prisklass. Dock satt de som pjäxor på fötterna. Provade mig igenom fem olika modeller och två olika märken och bäst satt skon som jag nu fick i julklapp av min kära mor. Anledningen till att jag fick den i julklapp var dels att det var lite dyrare än jag tänkt och dels för att min mor gör så. Mina glasögon fick jag i maj i 30-årspresent och jag fyllde trettio i september.

Åter till skorna. Fanns dåligt med andra skor i min storlek, så jag valde nu denna sko. När expediten kom med skokartongen inser jag att jag har inte köp någon vanlig sko.
23223-251

Till och med skokartongen är genomtänkt ultradesignad. Stor som ett hus kändes den och anledningen är, förrutom att den nog ska se ut att vara lite mer än andra, att skorna STÅR upp i kartongen. Inte ligger som skor brukar.
23223-252

I såna här rymdskeppsskor knölar man givetvis inte ner vanligt kräppapper fram i tårna för att de ska hålla formen. Nej, nej. I dessa skor finns formpressade, hårdpappsgrejjer.
23223-253

Å tittar man noga på dessa, ser man ett välkänt märke mitt på:
23223-254

En "Jumpman". Jag har nu köpt mig mitt livs andra par Air Jordans. De första inköptes 1991, Air Jordan VI och var mina tokfavoriter tills de nöttes ut och numera är slit-och-släng-skor i sommarstugan. Dessa skor är tydligen i färgen "Off White - NW Maroon".

Åter till mina nya skor. I skolådan låg det en liten påse.
23223-255

Min första tanke var att detta var en liten påse innehållande en liten större påse som man kan förvara sina nya, fina Air Jordan XX1 i. "Fel, fel, fel" som Brasse skulle sagt. I denna påse låg två små mockagrunker:
23223-258

Fattade nada. Hittar sedan en instruktion på insidan av den designade skokartongen. Så här står det:
"2. Turn your ride with I.P.S: Switch out the interchangeable heel pod by pushing it in from the outsole. Use the encapsuled Air-Sole pod för maximum cushioning, ideal for centers and forwards. Use the Zoom Air pod for lateral, low-profile responsiveness, ideal for point and shooting guards".

Jag kan alltså byta ut dämpningen i hälen och få olika effekt. Troligen kommer jag aldrig märka nån skillnad överhuvudtaget, men jag KAN byta dämpningen.

Inte nog med detta.
23223-256

Skorna är "UNC compromised". Vet inte riktigt vad det betyder men det har nått att göra med University of North Carolina (där Jordan gick på college). Rutmönstret som syns på insidan av plösen och på insidan av skorna, är inspirerat av grillen på nån fin bil som jag inte kommer ihåg vad det var.

Undrar om det går spela basket i dessa rymdskepp?

Kommentarer
Postat av: Ewa

Är det inte så här istället: tänk vilken basket du kommer att spela i dessa rymdskepp!

2006-10-30 @ 11:46:57
URL: http://ewas.blogsome.com
Postat av: Bell

Men vikka fräsiga skor!! Vill oxå ha nya:-) Huka er, vilken basket vi kommer få se i dessa basketpjucks!!

2006-10-30 @ 12:04:39
Postat av: Bell

Hmm, hoppas inte detta inlägg nu kommer 2 ggr....tyckte iaf det var mkt fräsiga basketskor, och blir lite smått avundsjuk:-) Vilken kanonbasket som kommer presteras i dessa basketpjucks!!

2006-10-30 @ 12:09:44
Postat av: Lotten Bergman

Coolt av Bell att kommentera samma sak två gånger, det ger ju extramegaeffekt. Jag undrar hur vi ska stå ut med dig på träningen ikväll, jag. (Jag som inte har nya basketskor utan gamla gympingskor, uhuuu.)

2006-10-30 @ 12:46:03
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Översättarhelena

Har höger- och vänsterskon varsitt eget litet rum också, eller hur ser det ut? Väldans exklusivt.
På tal om de där utbytbara dämpkuddarna så kommer jag ihåg några springskor från Adidas på 70-talet, där man kunde skjuta in blå, röda eller vita stavar i tre hål bak i hälen för att få olika dämpning. Same same but different.

2006-10-30 @ 13:27:19
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Jaså grillen från en bil, jag som direkt associerade till nätet i korgen...

2006-10-30 @ 14:02:13
Postat av: Lotten Bergman

Nu har jag sett henne springa och hoppa i nyskorna! WOW! Som skjuten ur en raket!

2006-10-31 @ 00:00:08
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Kicki

Översättarhelena: Skorna har varsitt litet fack i kartongen, snyggt avskillda med en 1,5 cm bred avkiljare i svart med texten "JORDAN" i silver.

Pernilla: Om grillen står det följande i skokartongen: "The grill detail... derives its influence from the world's most desirable luxury sedans." Fast nätet var inte heller så dum association.

Lotten: Möjligen en raket utan bränsle. Det lyste mest rött på mätaren hela träningen tyckte jag.

2006-10-31 @ 08:50:25
Postat av: Muskelkvinnan

Jag lider av splittrad personlighet när jag heter Muskelkvinnan ibland och Lotten ibland. Well, well.

Och nu vill jag bara meddela världen och dig att de här skorna är de finaste bröllopsskor jag någonsin har sett.

2007-04-22 @ 07:40:59
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Översättarhelena

Men den stora och svåra frågan är förstås: Vilken dämpning är lämplig för bröllopsbruk? Tål att tänka på.

2007-04-24 @ 18:32:06
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Kicki

ÖVersättarhelena: Tror att dämpningen på dessa skor lämpar sig ypperligt att gifta sig i.

2007-04-24 @ 20:38:17
Postat av: malin

Hej! Jag undrar vart du har köpt dessa skor?

2007-05-27 @ 19:59:34
Postat av: Kicki

malin: På Stadium

2007-05-28 @ 06:38:23
Postat av: ...

vilken stad fanns domma skorna i, kostnad?, o vilken storlek?.

2007-07-10 @ 14:15:40
Postat av: tesss

Är helt galen i skorna, skulle uppskatta det vädligt mycket om du mejlade mig o bara skrev vart du köpte dom ifrån, butik och stad? Kram therese

2007-08-08 @ 17:14:52
Postat av: tess

till [email protected]

2007-08-08 @ 17:15:21
Postat av: Kicki

Tess: De fanns på Stadium i Eskilstuna.

2007-08-08 @ 19:22:22
Postat av: ..

vad heter sko modellen ?
och finns dom i svart tror du ?
skulle bli tacksam för svar.

2007-09-27 @ 17:02:46
Postat av: Rebecca

Är ute efter ett par bra basket skor nu, för har ökat ut träningarna per vecka till 4 st + matcher på helgerna nu till våren och då behöver man ha ett par bra skor. Du har inga tips till var man kan hitta ett par bra?

2007-12-23 @ 20:44:22
URL: http://www.rebeccanilsson.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0