Midsommarafton

Slogs häromdagen av tanken på midsommarafton. Mina barndoms midsommaraftnar firades alltid uppe i Petiknäs, där pappa högg björkar till ingångarna till alla hus och vi byggde nog nån enkel midsommarstång och gjorde kransar. När jag blev äldre firades de med diverse vänner till höger och vänster. Sedan jag fick barn har det varit familjära tillställningar och blir förhoppningsvis så i år också, om någon vill föräras av vårt sällskap.

Midsommarafton 2005 känns lite speciellt, eller kanske bara annorlunda...? Väldigt kul iallafall.
Firadet skulle ske hemma hos en rar fembarnsfamilj men flyttades rakt över gatan till grannens hus, en tvåbarnsfamilj som var på semester och knappt visste om vad som hände förrän i efterhand.

Till midsommar hör att man ska göra en midsommarstång. Fembarnsmamman hittade två brädor och dessa spikades ihop till ett kors. Alla möjliga barn skickades ut i tvåbarnsmammans buskar med saxar för att klippa kvistar med förmaningen "klipp inte för många nära varandra så husägarinnan bli arg".

Dessa kvistar fästes enklast med häftpistol:
23223-102

Längst ut på korsets armar ska det sitta snygga ringar av kvistar. Nån hittade nånstans två cykelslangar, skickade barnen med saxarna igen och knöt med ståltråd fast blommor och kvistar.


Längst upp brukar man ha en flagga, ett av barnen fann Godzilla i tvåbarnfamiljens hus:
23223-101

Även Godzilla fästes med ståltråd.

Runt stången skulle det dansas. Jag slapp.
23223-100

Nån gång under kvällen lärde sig en femåring av sin mormor, att göra sig fin. Slutade med att min pojkvän fick jobba extra:
23223-103


Nångång framemot midnatt begravdes kubb-kungen i komposthögen av en ilsken 12-åring.

Minnen.


Kommentarer
Postat av: Lotten Bergman

Ljuvliga minnen! Man ser t.o.m. att jag dansar med den dåvarande tvååringen i famnen. Den numera till hälften multnade stången ligger på Bästisgrannens kanotförråd.

2006-05-24 @ 22:33:48
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Bästisgrannen

Vad pysslade ni med i min trädgård? En Godzilla i midsommarstången?

2006-05-24 @ 23:25:11
URL: http://www.bastisgrannen.blogspot.com
Postat av: Kicki

Lotten: Kanotförråd? Finns det ett kanotförråd där?

Lilla O: Du ska inte vara så nyfiken. Är man inte hemma så är man inte...

2006-05-25 @ 10:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0