Nostalgi del 1 - PEZ

Jag minns i min barndom hur svårt det till en början var att få in de små, små vita pez-godisarna i Pez-gubben. Hopplöst var det när man fått in ett antal och en råkade lägga sig raklång på botten. Kan dock inte åminna mig att några av dessa otaliga gubbar är sparade.

Filip, 4 år, har i sin tur nu börjat förstå sig på dessa gubbar och önskar sig titt som tätt en ny. Samlingen består nu av tre: Shrek, Kalle Anka och zebran från Madagaskar.

23223-27

Pez kommer från det tyska "Phefferminz" och uppfanns i Wien 1927 av en man vid namn Eduard Haas III (a.k.a. "Wilbur Wright of Peppermint"). 1948 började man tillverka de små Pez-automaterna som jag kallar "gubbar".

Självklart kan finns det otaliga samlare och man blir väldigt nostalgisk när man beger sig in i PEZ underbara värld...

Home of PEZ

Burlingame Museum of Pez Memorabilia

PEZ Paradiset

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0