Elfenbenskustare

Ställde frågan om vad man kallas om man kommer från Elfenbenskusten till två av mina kollegor. Från den första fick jag samma svar som jag själv kunde komma på: "elfenbenskustare" och kanske något afrikanskt språk.

Från den andra, Asgarvet, fick jag inte lika kloka svar. Hon trodde jag skojade när jag sa att det fanns ett land som hette Elfenbenskusten. Hennes förslag var att de som bodde där var afrikaner, vilket ju är sant. Men när jag påtalade att Afrika ju är en världsdel precis som Europa, svarade hon:

- Jaha...

Sen fick jag en lång utläggning om hur meningslöst mitt liv måste vara om jag hela kvällarna sitter och funderar på konstiga frågor att ställa till mina kollegor.

Lite fakta om Elfenbenskusten

Så här ser flaggan ut:


Orange står för savanner och framåtskridande, vitt för nationell enighet och grönt för hopp och skogar.

Folkgrupper: baulé, bété, senufo, malinké, dioula, agni m fl (källa)

Kanske finns det inget samlingsnamn för de som kommer från Elfenbenskusten....?

Kommentarer
Postat av: aequinoxia

Heter inte de ivorianer?

2006-06-16 @ 10:03:54
URL: http://aequinoxia.blogspot.com
Postat av: Kicki

När jag söker på "ivorianer" verkar det som du har slagit huvudet på spiken! Iallafall kallas majoriteten av befolkningen i Elfenbenskusten ivorianer. Verkar vara ett gammalt ursprungsfolk.

2006-06-16 @ 10:43:50
Postat av: Kicki igen

Från www.susning.nu:

"Ivorian är en person som kommer från Elfenbenskusten. Namnet kommer från landet franska namn Cote d'Ivoire., som används eftersom landets officiella språk är franska."

Häpp!

2006-06-16 @ 10:44:33
Postat av: Helena

Ursäkta mitt överflödiga förra inlägg, ser nu att Aequinoxia var långt före. Men jag kanske kan få tipsa om UD:s Utrikes namnbok, som är bra att ta till i dessa lägen.

2006-06-16 @ 12:03:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0