Jag har syndat

När jag var liten, en sisådär 7-8 år kanske, åkte mina föräldrar ut och plockade bär och jag fick vara hos farmor. När de kom hem satt jag lycklig och väntade på dessa bär. Vad kunde det vara? Blåbär? Hallon? Jordgubbar kanske... Men ack vad jag hade fel. Så här såg hinkarna ut när de kom hem:

23223-170
Jag minns än idag hur jag och min kusin gjorde "blä"-miner till dessa hjortron. De var förvisso vackra, men smakade surt och hade små stenar i sig som bara fastnade i tänderna. Sen satt alla äldre och njöt av dessa med glass och det överblivna kokade mamma sylt på. Sylt som jag aldrig någonsin åt.

Idag har jag blivit äldre och har avnjutit hjortron med grädde. Helt underbart! Även om jag nu håller relativt sträng diet, så var idag min "pausdag". Till middag beställdes det hem pizza från en pizzeria i närheten. Pizzerian har jag varit på otaliga gånger, fast då i skepnad av Röda Kiosken.
Röda Kiosken var "hang place no. 1" när jag var ung (eller yngre). Där åt jag min första Magnum (den som idag kallas "Classic" och var då tunnare, rundare och godare) och smakade mina första Sourcream & Onion-chips (som idag, odiskutabelt, är den största produkten inom chipskategorin på den svenska marknaden och jag äter knappt chips alls). Agneta som jobbade i kiosken och vars pappa ägde den, blev liksom en kompis och så snart det kom något nytt, var vi först att få provsmaka. Åt min första "sura klump" där också.

Åter till middagen. Pizzorna var riktigt goda, även om jag hellre sett att kiosken fått bestå.

Ett par dagar kvar i norr, ska fira diverse födelsedagsbarn under morgondagen och förhoppningsvis få ut och fiska två sista kvällarna. Fick förresten tre abborrar i forsen igår samt ett antal harrar, både större och mindre. Den största kokades vid hemkomst och åts på tunnbröd av mina föräldrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0