Ny bostad sökes omedelbums

Jag är så arg. Jag är så arg att jag håller på att gå upp i limningen. Jag är så arg att jag håller på att gå upp i limningen och om jag inte var en så sansad människa (med en femåring som sover i rummet bredvid) hade jag slagit sönder något.

Ensamstående mamma med femåring i lägenhet. Varken jag eller min son spelar hög musik, vi har inte heller högljudda intressen eller ens studsar basketbollar dygnet runt. Vi röker inte på balkongen och vi sköter vår sopsortering hysteriskt bra. Vi lever inte rövare i trapphuset eller skriker åt varandra på nätterna och hyran har alltid betalats i tid.

Däremot går jag "för snabbt över golven tidigt på morgonen" och sonen (som är fem år och är en totalt vanlig femåring) "springer för OFTA över golven". Detta enligt grannen under.

Grannen tycker att vi borde kunna komma överens om detta. Komma överens om vad?? Att inte gå? Att inte vara fem år?

Grannen under stör sig så mycket på att jag går för snabbt över golvet och att det då låter så mycket, att hon vaknar för tidigt på morgonen och inte kan somna om och hela dagen är förstörd. Fast när hon hörde att jag jobbar inom skolan, så ansåg hon ju faktiskt att jag "oj, det var ju ett bra jobb du hade". Tydligen borde man ha ett dåligt jobb om man nu tvingas stiga upp på morgonen.

Det här har hon stört sig på sedan vi flyttade in och nu anser hon att detta är ett problem eftersom vi inte slutar. Slutar? Slutar gå? Slutar röra oss i vår egen lägenhet?

Barn måste få leka. Detta tycker även grannen. Men det är jobbigt att Femåringen måste springa så ofta. Femåringen kan INTE gå. Femåringen kan bara springa. Det är ett tillstånd barn har mellan 3 och 9 år eller så. Men denna granne tycker inte att barn ska få röra sig. Inte vuxna heller. Iallafall inte om de vuxna är 190 cm långa och låter fruktansvärt mycket när de går över golven tidigt på morgonen när de ska till sina jobb som ju, oj,oj, till och med är ett helt okej jobb.

Snälla nån. Ge mig ett slott. Ge mig ett hus. Ge mig en bostad där jag kan få stiga upp på morgonen och göra mig klar för att gå till jobbet. Men framför allt, ge mig en bostad där min femårige son kan få röra sig utan att 80+-grannarna klagar.

Usch. Jag är fortfarande lika arg.

Kommentarer
Postat av: salt

Säg "va bra, då har vi nåt att förhandla om! Jag tycker det luktar illa ur munnen på gamla människor som andas. Om du kan sluta vara 80... eller andas... så kan jag sluta använda fötterna när jag går och istället krypa på alla fyra med kastrullock på knäna."

2006-12-19 @ 20:53:40
URL: http://salt.blogsome.com
Postat av: Kicki

Jag är fortfarande helt sjukt arg. Ska nu maila fastighetsägarna i ärendet.

2006-12-19 @ 21:01:30
Postat av: Översättarhelena

Vi borde tvinga dina grannar att byta lägenhet med våra grannar några veckor, så skulle de få se sen hur bra de hade det när de var era grannar. Vi har trumset i hallen samt piano, saxofon, trumpet och fiol som vi spelar på flitigt här hemma i vår lägenhet, och våra grannar klagar inte. Trots att det är rätt lyhört.

2006-12-20 @ 09:20:37
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Översättarhelena

Elgitarr också förresten. Och lite andra småinstrument.

2006-12-20 @ 09:21:19
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Översättarhelena

Förresten, vi hade några grannar som ringde och skällde, inte när vi spelade trummor utan när vi spikade upp lite tavlor och sånt. Vår hyresvärd har en särskild störningsenhet, som jag ringde till nästa dag och förklarade läget. Och de menade att det enda de möjligen skulle räkna som störning här var de skällande grannarna! Man får spika och och öva på sina instrument och köra trampbil i sin lägenhet på dagtid. Och givetvis får man gå och springa på golvet.

2006-12-20 @ 09:58:38
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Muskelkvinnan

Wow, jag skulle också vilja ha en "särskild störningsenhet"! Jag skulle vilja fixa störningen utanför vårt hus: bissarna har börjat prata! Flera gånger om dagen säger en skarp kvinnoröst "Linje 2 mot Torshälla" så att det skallrar i fönsterrutorna.

För övrigt håller jag med om Salts förslag att grannen borde sluta andas.

2006-12-20 @ 10:00:10
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Kicki

Översättarhelena: Anledningen till att era grannar inte klagar är nog för att ni står stilla när ni spelar era instrument. Skillnad skulle det vara om ni gick omkring, speciellt om ni gick stressat tidigt på morgonen.

Den enda störningsenhet min hyresvärd har är mina grannar.

2006-12-20 @ 18:48:49
Postat av: Ewa

Men 80+:are vaknar väl alltid tidigt på morgonen? Och hör dåligt? Så, de borde ju rent statistikt vara vakna på morgonen och störa er genom att ha på P4 på HÖG volym! :-)

Vi kan byta grannar! Jag har en 53-åring med 12-årig son att erbjuda. Med den arbetslöse fd värstings-53-åringen följer 4 bilar, ett oräkneligt antal cyklar, tidiga morgonvanor, P4 eller P1 på HÖÖÖÖG volym (man hör det ut genom huset trots stängda fönster), ett piano, stor bekantskapskrets och ett fruktansvärt humör.

Men du får inte min underbare granne under mig. En 63-årig försynt fd polis är att rekommendera!

Det som gäller är "Bor du i ett flerfamiljshus måste du acceptera ljud som hör till ett normalt liv. " Och att gå tycker faktiskt jag är normalt. Att en femåring springer är också normalt.

Förresten, skulle det alltså vara bättre om du gick långsammare på morgonen?

2006-12-21 @ 09:41:22
URL: http://ewas.blogsome.com
Postat av: Mirjam

Blir lika arg som dig!!!! Hon har väl inget annat för sig än att ligga och lyssna på ljud från er kan jag tänka mig!!
Förresten är din text väldigt ljus och svår att läsa. Ha en riktigt God Jul!!!!

2006-12-21 @ 14:49:07
Postat av: Ewa

Tänkte bara passa på att hälsa god jul o gott nytt år!

Snön är borta. Det är mörkt. Men nu är det snart jul!

2006-12-22 @ 15:46:05
URL: http://ewas.blogsome.com
Postat av: Lilla O

Men ... säg åt henne att skaffa öronproppar! En gång i tiden bodde jag ovanför en galning som jobbade på banankompaniet. Han jobbade TIDIGT på morgonen och behövde sin skönhetssömn på kvällen. Han gnällde och gnällde på att jag gick för hårt på golvet. Till slut sa jag åt honom att fara och flyga. Vi pratade aldrig mer med varandra.

Om man inte tål ljud kan man inte bo i lägenhet. Att gå på golvet är en rättighet.

Din granne kan ha öronproppar på natten och skyddskåpor på dagarna. Det finns billiga på Claes Olsson.

Ps. Fick en mystiskjulklapp i min brevlåda - ett litet pimpelspö - utan avsändare. Julklappen passar min nya flytoverall:)

GOD JUL

2006-12-25 @ 10:37:29
URL: http://bastisgrannen.blogspot.com
Postat av: Kicki

Haru fått dig en flytoverall??? Stråålande!

Tror att mystiska julklappar i brevlådor är välförtjäna julklappar.

2006-12-25 @ 11:58:34
Postat av: Lilla O

Är du skyldig???

2006-12-25 @ 23:56:09
URL: http://bastisgrannen.blogspot.com
Postat av: Kicki

Skyldig och skyldig, inte ensam vill jag ta på mig detta förfärliga brott, jag hade en medbrottsling som levererade det otäcka paketet.

2006-12-26 @ 08:02:02
Postat av: Bästisgrannen

Ja, och inte kom medbrottslingen in. Det bara låg ett paket i brevlådan med mitt namn. Först trodde jag att det var en brevbomb från ... Jag var tvungen att peta litet i paketet:)

2006-12-26 @ 20:30:43
URL: http://bastisgrannen.blogspot.com
Postat av: Kicki

Hur roligt blir det hemska brottet om medbrottsligen kommer in?

2006-12-27 @ 08:21:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0