Inte ens tomten är vaken..

Julafton lider mot sitt slut, tomten har somnat i en fåtölj framför nyheterna. Femåringen och Tvååringen sover i sina sängar, Sexmånaderstjejen sover mot sin mors axel. Svågern sitter ensam vid köksbordet och dricker vit glögg, Lillebror ligger på sin säng och läser en bok och mormor snarkar i soffan framför samma nyhetssändning som tomten.

Dagen har flutit på bra. Jullunchen med mammas syskon (3 av 6 samt några respektivrar, barn och barnbarn) var lika njutbar som vanligt. Efter Kalle tjatade Filip på gästerna att de skulle åka hem (eftersom tomten skulle komma då) och kusinbarnen tjatade på sina föräldrar om att de skulle åka till sin faster (eftersom tomten skulle komma då).

När väl tomten närmade sig, bröt Femåringen ihop och vägrade träffa tomten. Han blev dock lite irriterad när tomten visade sig vara Morfar i hundskinspäls. Tvååringen strök Morfars päls och sa "Snäll katt". Mormor agerade tomtenisse och delade ut klappar men hon var för långsam, så Femåringen gick själv och letade reda på sina paket och öppnade.

Alla nöjda.

Sen skulle det tvångsspelas TP. Tre lag delades vi in i:

- Lillebror och Storasyster
- Morfar och jag
- Mormor och Svågern

Problemen hopade sig:

- Femåringen ville spela "Smarta Skator" med sin mor på golvet
- Tvååringen ville hela tiden trycka på Morfaderns slips som kunde spela "Jingle Bells". Detta samtidigt som hon vägrade äta macka och bara skrek "Nej! Vill inte! Sluuuuuta".
- Sexmånaderstjejen surade eftersom hon inte fick all uppmärksamhet från sin mor som ville vinna i TP.

Slutlag:

- Lillebror (eftersom Storasyster blev tvungen att amma ostört)
- Morfar (eftersom jag låg på golvet i köket och spelade annat spel med Femåringen)
- Mormor (eftersom Svågern försökte borsta tänderna på Tvååringen i 20 minuter)

Vem vann? Lillebror tror jag. Ett klokt svar kom dock Femåringen med, detta innan han kom på att han fått ett roligare spel i julklapp (frågan handlade om nått som hände på 1970-talet):

- Suttitalet? Det vaj svåt. Jag tjoj att det vaj då man skulle pjata högt typ. Jag tjoj de e jätt.

Fick idag tipset från min moster att jag skulle råna en bank. Detta för att jag vill köpa hus och hus är ändå så dyra att man inte har råd och då kan man lika gärna råna en bank.

Hela släkten har idag också skrattat sig dubbelvikta åt min tantgranne.

Kommentarer
Postat av: Hannah

God jul!

2006-12-24 @ 21:30:52
URL: http://svartkajal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0