Historia på 16 mm (Uppdat.)

Idag hade Knyppelfröken äntligen dammat av rariteten färdigt och riggat den i klassrummet:
23223-288

En sån där gammal, hederlig filmvisningsapparat (kanske kan någon hjälpa mig med fackspråket?). En sån där filmrullen kunde ramla av om man inte spärrat med piggen och om filmen gick av, så tejpades den ihop. Dock saknades en uppspolningsrulle. Jag fick i uppdrag att en sådan finna och sprang tvärs över skolgården till Schäferhuset. Finner där Lohmanders-Kajsa och Lill-Schäfern och berättar mitt ärende.... och blir totalt utskrattad! Detta trots att de båda är uppvuxna med såna här apparater och troligen fanns de före apparaterna.

Tipsas om att prata med de gamla rävarna på stället och får förslaget att leta i Shäferhusets källare. Får, mot förmodan, Lill-Schäfern med mig. Och, döm om min förvåning om hon inte nosar sig fram till 1400-talstekniksrummet där vi fann en röd rulle.

Filmapparaten skulle tidsebstämmas och en elev lade årsmodellen till där pilen visar ungefär:
23223-289

Början på medeltiden.

- Nu ska vi ha historia! skriker tolvåringarna.

En klassiker i Knyppelfrökens ögon och något som jag gärna tittar på var filmen som stod på schemat: Harlem Globetrotters!
23223-290

Japp. Långt där borta kan vi ana ett tresekundersområde till höger och en herrans massa basketspelare till vänster. Globetrottarna kör sin klassiska tremanna-weave utanför trepoängslinjen (som inte finns på den här tiden).

Lite närmare:
23223-291

Underbart. Eleverna ville se samma sak igen. Och igen. Och igen.

Uppdatering.

All hånskratt till trots, säger nu Lohmanders-Kajsa att hon har 8mm-filmer hemma och vill låna denna raritet som vi hittat och fått fason på, så att hon kan titta på sina hypermoderna filmer från sin barndom.

Kommentarer
Postat av: Lilla O

Jag har sett Harlem Globetrotters i verkligheten ... kors i taket. Det var också under medeltiden sisådär 1982 (var du född då?) i Sioux City, Iowa. Skit kul:)

2006-12-07 @ 22:40:07
URL: http://www.bastisgrannen.blogspot.com
Postat av: Kicki

Jag har sett dem på tv när de var i Globen och Agneta SJödin var med. Har det på video också.

2006-12-07 @ 22:54:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0