"Härtill är jag nödd och tvungen"

Så sägs det att biskop Hans Brask skrev på en liten lapp och lade in i sitt sigill när man i riksdagen 1517 beslutat att avsätta biskop Gustav Trolle och riva hans borg Stäket. Med denna "brasklapp" undkom han avrättning vid Stockholms blodbad 1520.

När jag säger "härtill är jag nödd och tvungen" handlar det varken och avsättningar av biskopar eller rivningar av borgar, utan införskaffandet av glasögon.

Jag har härmed blivit BRILLORM!

På HÖGER öga har jag 180 axlar, -0.75 cylinder och 0,00 Sph (som i min värld är en förkortning på sporthallar, men troligen inte i synfelsvärlden). På VÄSTER öga har jag bara 10 axlar men en cylinder på -1,00 och 0,25 Sporthallar.

Mina nya glasögon har storlek 65, slipning SV och ytbehandling UCL.

Andra kända brillormar?


Buddy Holly, amerikansk rock n' rollare


Göran Persson, svensk statsminister


Steve Urkel, supertönt i amerikanska tv-serien "Family Matters"

Kommentarer
Postat av: Miaderia

Välkommen till klubben!

2006-04-05 @ 10:56:00
URL: http://www.miaderia.sprayblog.se
Postat av: Kicki

Tack, tack. Inte för att jag tycker att det är nån bra klubb egentligen, tokdyr medlemsavgift, treochetthalvttusen nästan. Uschan.

2006-04-05 @ 11:35:16
Postat av: Lotten Bergman

Vilket lysande inlägg! Mer historiereferenser till folket!

2006-04-06 @ 09:31:23
URL: http://www.lotten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0