Allt jag lärt mig har jag lärt mig av på Rix MorronZoo

Jag upphör aldrig att förvånas över vad jag lär mig för bra saker av att lyssna på Rix MorronZoo på morgonen på väg till jobbet. Helt klart en bra väg till värdefull kunskap.

Idag till exempel, lärde jag mig att en hästkraft är 75 kilo som lyfts uppåt en meter på en sekund och att det från början var James Watts som "hittade på" benämningen hästkraft.

Eller att när man äter glass snabbt och får tokont i huvudet, heter "brainfreeze" och beror på att gommen blir för kall och kroppen reagerar som när man håller på förfrysa sig och börjar pumpa mer blod till huvudet. Detta tillstånd avhjälps snabbast genom att lägga tungan i gommen och värma upp den.

Tack Titti, Roger och Gert!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0