Att köpa när man är pank

- Hur gick det till? frågade min kusin som anställts, utan lön, att hämta mina nya köksstolar i Örebro.

- Asså typ VIPS! och så hade jag köpt dem.

Så blir det ibland för mig. Nu är det lätt att motivera för kontokortet, då 6 stolar kostar mig 300 kronor och jag letat efter dem i ett halvår. Nya kostar de 500 kr/styck. Nu är de inte alls i färgen jag ville ha, då de är hemmabetsade, men 300 eller 3000 kronor gör inget.

Ofta tänker jag så, "hur ska jag kunna motivera för kontokortet?", då jag numera anses vara vuxen, har fast jobb, make och barn. Sällan köper jag något till mig själv, sonen och maken/döttrarna, motiveras enklast mot kontokortet. Nu behöver jag hjälp med motiveringar på följande till mig själv:

- Klippning (går numera i uppsatt hår)
- Nya jeans (man kan inte lappa forever)
- Ny cykel (eller begagnad)
- Nya gympadojor (utan hål)
- Ny toppmatad tvättmaskin

När motiveringarna är klara, återstår bara finansiering..

Givetvis utgår ett fint pris till bästa motiveringen! 

Kommentarer
Postat av: Ewa

En ny toppmatad tvättmaskin är bra för miljön jämfört med en gammal tvättmaskin. Har du ingen sedan tidigare så är en egen tvättmaskin dessutom bra genom att man sparar tid. Och man kan vara mer säker på att inte få andras tvättmedel o sköljmedel på sin tvätt.



En ny tvättmaskin är dessutom mer skonsam för kläderna. Det är mindre risk att kläderna nöts sönder i en ny maskin och det är ju bra om du köper nya jeans!



Nya jeans behöver man. Punkt slut.

Nya jeans behövs därför att när man är vuxen så kan man inte gå omkring med rumpan bar och man bör vara ett gott föredöme och ha hela jeans. :-) Det är ju inte säkert att det blir en varm sommar så då kan det ju vara extra bra med hela jeans. Dessutom så är hela jeans bättre skydd mot mygg än vad trasiga är.



Nya gympadojor är bra för fötterna. Det kan bespara en från framtida besvär och utlägg för inlägg och vårdbesök. Och om du inte köper dig en cykel så behöver du garanterat nya skor!



Och om du inte köper en ny cykel så kommer det att nöta onödigt mycket på dina nya skor. Alltså behöver du en cykel.



En klippning kommer att resultera att du med kortare hår behöver använda mindre volym av schampo o balsam. Bra för miljön och plånboken. Dessutom minskar behovet av hårsnoddar som är så lätta att tappa bort och då behöver ersättas via nya inköp.



Vad tror du? Kan dessa motiveringar hjälpa till?

2009-05-05 @ 11:19:42
URL: http://ewas.blogsome.com
Postat av: Cecilia N

Ujuj, här ligger man i lä redan innan man börjat fundera ...



Men jag måste få ge min ackalmation till det där med trasiga fötter. Jag gick till vc med trasiga fötter i slutet av mars. I början av januari(!) fick jag äntligen mina skoilägg. Du kan ju bara gissa vad som hänt med intresset för att röra på sig under tiden. Fullständigt avstannat.



Så nya skor som fungerar för fötterna bara måste du ha! Akta dig för mockasintunna sulor från Finland bara. Det knäckte mina fötter.



förutom skorna (som jag envisas med att tycka att man ska köpa nya) så kan nog resten av grejerna köpas på Kupan eller nåt annat begagnatställe.



Hårklippning rekommenderar jag dock inte. Det är så bra och enkelt och praktiskt att ha långt hår.

En fläta till vardags. Och blir det varmt och svettigt om sommaren så sätter man upp det i en knut. Blir det sen väderomslag så tar man ner koft... ursäkta knuten och så håller man sig lite varm en stund till.



Vad gäller mängden hårprodukter så rekommenderar jag sidan lockig.se (ev adverb). Jag använder numera bara ett vrålbilligt balsam och en gång i veckan. Schampokontot har rasat ner i intet.

2009-05-06 @ 19:28:38
URL: http://cessistickar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0