"Å längst ut hänger man en mask!"

Basketen i mitt liv har fått en helt ny dimension, nu när jag återupptagit tränarsysslan. Jag kommer inte vinna SM-guld och inte heller bli omskriven i världspressen. Inte ens lokalpressen kommer uppmärksamma mig. Eller mitt lag. Men oj vad vi har roligt!

Pojkar och flickor som är mellan tre och sex år, har en helt annan värld än vad lite större basketspelare har. Jag säger "basketspelare" fastän de knappt vet vad sporten går ut på, eftersom det är precis vad de anser att de är. BASKETSPELARE.

Man får liksom lägga allt man lärt sig under sin tränarkarriär på hyllan och vända på det ett par gånger. Att passa till varandra i laget är bara att glömma, de vågar inte fånga basketbollarna. Detta fastän vi har microbollar. Alla passningsövningar sker tillsammans med respektive mamma eller pappa.

"Dribbla" bollen, gör Zlatan, så här läggs bollen på golvet och sparkas på. Dribbla med händerna är ju hands!

Idag pratade vi basketspråk igen. Detta gör jag med mina adepter varje träning, för att de ska få lite teoretiska basketkunskaper. Vi repeterar och repeterar varje träning var mittlinjen är, var baslinjen finns egentligen (vi har en så liten hall så att baslinjen är väggen). Korgens beståndsdelar pratar vi också om. Brädan bakom korgen som är vit med svarta kanter heter "planka". Det orangea som sitter på plankan är "korgen". Vad heter då de där vita trådarna som hänger ner från korgen?

Efter många om och men, kommer de fram till att det var ju NÄTET! En treårig flicka räcker då upp handen och säger:

- Och längst ut ska man hänga en mask!

Jag längtar redan till nästa söndag!

Kommentarer
Postat av: Ewa

Tänk vad du ska vara stolt om sisådär 15 20 år när dom gör succé som basketspelare!

2007-11-27 @ 08:45:27
URL: http://ewas.blogsome.com
Postat av: Muskelkvinnan

Ewa: VBK är redan nu trots sin ungdom stolt som en tupp över ett antal elitspelare som hon tränade när de var små.

(VBK är världes bästa tränare. Så är det.)

2007-11-27 @ 10:13:26
URL: http://www.lotten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0