IQ fiskmås

De flesta saker jag gör är väldigt väl genomtänkta och ordentligt planerade. Andra saker kör jag lite på känsla, men ändå har koll på läget. Ibland, inte alltför ofta, gör jag saker som inte alls är genomtänkta och faktiskt riktigt korkade.

Idag har det varit årets varmaste dag. Både utanför min lägenhet och inne i den. I halva lägenheten har det varit en bastu ungefär, i sovrummen humant så man kunnat få eftermiddagslura lite.

På förmiddagen packades hela familjen in i bilen, Pojkvännen, Femåringen, Trettonåringen, Sextonåringen och jag själv för resa mot båten. All packning ner i båten, bort från den överbefolkade stranden, mot en nästan öde ö för solning, bad, både med och utan flytvästar, fika och lite båtmekk.

Väl hemma, brända och goda, börjar jag laga middag. När det är 30 grader ute och 32 grader inne i köket, vad äter man då? Hämtpizza? Fil och flingor? Rostbiff och potatissallad? Nope. Fel, fel, fel!

Helstekt kyckling med ris, hemmagjord currysås och kokta grönsaker. Temperaturen i köket steg snabbt till fyrahundrasjuttiofem grader ungefär och jag bara konstaterade att Pojkvännen hittat en småkorkad brud att gifta sig med. Svetten rann längs med ryggraden när jag hade kastruller och grytor igång på alla plattor samtidigt som solen snällt tittade rakt in på spektaklet genom köksfönstret.

Man kan trösta sig med att maten blev en succé, Gudmodern ansåg att hon fick äta något hon knappt visste fanns och i fortsättningen ska det lagas två kycklingar: en till Tonåringen och en till oss alla andra!


Kommentarer
Postat av: Mirjam

Funderar på att göra helstekt kyckling idag på äkta husmodersvis..Ska vi bilda klubb? Värmen är idag inte lika het som tidigare...Den varmaste dagen var jag lika smart som dig och gjorde lasagne och bakade bröd med ugnen osandes...underbart smart om man vill svettas bort några kilon..

2007-06-16 @ 09:45:48
URL: http://blogg.passagen.se/julietteisback

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0