En dag i Huvudstaden

Mellan våra två resor till norr, passade jag och Sexåringen på att ta tåget till Huvudstaden en dag för att titta lite på ditten och datten.
image611
På tåget roade vi oss med att ta bilder på varandra i tunnlarna via tågfönstret. Man har så roligt som man gör sig!

Första stopp var Buttericks. Minns mina barndomsbesök i den butiken och hur lycklig jag var när jag äntligen fick köpa en peruk! Jag valde med omsorg en svart, krullig afro-peruk medans Storasyster valde en illgrön, långhårig häxvariant. Tänkte att sonen skulle få köpa vad han ville!

Macho-son som han är, tyckte han hela nedervåningen var läskig. Fanns inget alls han ville ha. Däremot fanns det en armé med saker hans mamma ville köpa!

På övervåningen hittade han dock otroliga fynd som han bara måste få köpa! Servetter och papperstallrikar med "Cars"-motiv till sitt födelsedagskalas.

Okej. Dags för lunch. Favoritrestaurangen jag ätit på i tio år, har tydligen stängt igen, men Sexåringen hittade en mysigt ställe på en tvärgata.

På Drottninggatan finns inga betongkossor som vi har i resten av Sverige. Där finns endast urtjusiga, farliga betonglejon.
image612
Efter att sonen suttit på nittio stycken, slutade jag räkna.

- Slottet!, utbrister jag.
- Va?, säger då sonen. Det där?

Men vi hittade en lång trappa att springa uppför. Snabb slalom mellan japanska turister, rakt på en amerikansk tant och under armen på en guide som hade rundtur med vad som såg ut som tyskar.

image613

-Åh!, sa jag. Vilken utsikt!
- Mamma kolla vad liten korvkiosken är!, sa sonen.

Högvakten sprang vi rakt på.
image614
Sonen tyckte de såg läskiga ut med sina spetsiga hattar och att de lät för mycket när de gick och spelade.

Snart hade vi nått vårt första mål, Livrustkammaren. Sju minuter tog det för sonen att passera allt och fråga på några saker. Han minns än att "någon hade hål i mössan och dog". Karl XII alltså. Varför han med hål i mössan tyckte om maskerad förstår inte sonen. Mix med Gustav III alltså.

Skattkammaren nästa! Wow! Jag var där för tjugo år sedan sist och det var lika mäktigt nu. Sonen minns glatt att där fanns rikäpplet, riksnyckeln och massa kronor.

Sedan ville ha gå till Slottskyrkan, Rikssalen och representationsvåningarna. Men de besöker vi en annan gång.

En tur i Gamla Stan, en sväng nedför och uppför smala gränder sedan mot stationen för glassinköp.

På tåget hem berättade sonen:

- Mamma, vet du vad som var det roligaste med Huvudstaden? Game!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Då passerade ni ju oss!!!! Ni skulle kommit in och sagt hej! :-)

2007-08-10 @ 19:28:39
Postat av: Kicki

Ja just det! Hade jag nog ingen tanke på just då. Märkligt med tanke på att jag alltid brukar peka på min Storasysters svåger och svägerskas butik.
Får bli nästa gång!

2007-08-10 @ 19:36:38
Postat av: Åsa

Ja, nästa gång! GÖR det! Det
vore jätteskoj!!!!

2007-08-10 @ 21:02:04
Postat av: den blyga

Kom hit från Lotten eftersom jag tyckte din DIKT var intressant!
roande.html">BUTTERICKS!
Man har så roligt som man gör sig!
sa alltid min pappa Calle (1899-1960) så det gör ju numera jag också.

2007-08-11 @ 08:12:38
Postat av: den blyga

Jag försökte länka till ett inlägg jag hade 10 december 2006 om BUTTERICKS, men det lyckades inte.

2007-08-11 @ 08:19:45
URL: http://vikeningarna.blogspot.com
Postat av: Kicki

den blyga: Tack för komplimangen! "Intressant" anser jag är en komplimang.

2007-08-11 @ 09:23:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0