Jag har semester! (Uppdat.1 och 2)

Idag har jag semester. Imorgon också. Jag har tagit semester för att jag vill ha semester, inte för att jag egentligen har något speciellt att göra eller ska åka bort. Bort ska jag ju i och för sig, men bara ett par kilometer hem till Lilla O och dricka kaffe fram till kvällens träning 20.30. Lite fest ska kanske planeras också.

Känns som första gången jag tagit semester för att göra ingenting. Jag har tagit semester förr, för att åka till Norrland eller för att Femåringens dagis varit stängt, men nu känns det så fritt. Det är okej att göra vad som helst och ingenting. Och det är liksom betalt.

Hade det inte varit så att barnen hade påsklov på jobbet och alla andra kollegor var på plats och bara hälften av barnen, så hade jag inte alls varit hemma nu, då hade jag varit på väg till en solig dag på skolgården och med kollegorna. Nu blir det en solig dag med Lilla O och förhoppningsvis Muskelkvinnan.

Sommartid, när alla andra har haft semester, har jag aldrig haft semester.

"Semester är avtalad ledighet under ett visst antal av årets dagar. Semester kan vara lagstiftad eller vara resultat av kollektivavtal, och kan resultera i att semesterersättning betalas ut."

Jag har aldrig under mitt yrkesverksamma liv, varit anställd på sommaren och haft rätt att ta semester för att senare återkomma till samma jobb. Däremot har jag:

- Sommarjobbat otaliga gånger för att andra ska få sin "avtalade ledighet"
- Varit anställd augusti-maj och oanställd juni-juli. Ledig alltså, men inte betald. Har under denna tid också sökt tillfälliga jobb.
- Varit anställd till mitten av juni, fått besked om att jag inte kommer få förlängd anställning efter sommaren, men ändå stått i givakt på samma arbetsplats två månader senare.

Det konstiga med denna tvådagars semester är att just nu är klockan faktiskt bara 06.49. Jag har läst tidningen, bäddat sängen och håller på att baka. Jag borde ligga och sova länge, slappa och slöa. Men såt är jag fruktansvärt dålig på. Nån som har några tips?

Uppdatering 1.
Om du har tänkt baka en kaka med konstiga ingredienser väldigt tidigt på morgonen, se till att ha ett lager hemma, det är trist att bränna fast den konstiga ingrediensen i en kastrull 61 minuter innan närmaste livsmedlesbutik öppnar.

Uppdatering 2.
Tips från coachen: När du ska bara en paj som du aldrig förr gjort, gör för bövelen som det står i receptet! Hitta inte på en massa andra tillvägagångssätt, det blir bara pannkaka av alltihopa!

Ska bli intressant att smaka denna paj som inte alls belv en paj utan bara blev  paj.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0