Paltkoma på söndag

På söndag är det paltdags igen. Hemmalagad palt till middag, kan inte bli bättre.

Vad är palt kan man då undra om man är lite oinvigd? På Wikipedia.org står det så här:

"Palt en maträtt som tillhör den traditionella svenska husmankosten, främst i norra Sverige.
Palt tillagas av rå, malen (eller finriven) potatis, som blandas med mjöl, salt och vatten till en lagom hård smet. Eftersom palten främst hör hemma i Norrland, är det vanligt att göra palt på mandelpotatis. Av denna smet formas runda bollar (paltarna) som fylls, oftast med fläsk men idag används ibland även köttfärs istället för fläsk. Paltarna kokas i rikligt saltat vatten." (läs mer)

Tokgott! Ätes tillsammans med smör i smörbrunn alternativt ligonsylt.

Paltrecept:

12 mandelpotatisar
6 dl kornmjölk
1 1/2 dl vetemjöl
300 gr  fläsk
salt
kryddpeppar

  1. Skala och riv potatisen
  2. Blanda potatisen och mjölet med kryddorna till en deg
  3. Tärna flästet
  4. Forma runa bullar med händerna
  5. Stoppa in fläsken i en grop i bullarna och fyll igen
  6. Koka upp saltat vatten i en stor kastrull
  7. Lägg i paltarna en och en
  8. Låt sjuda i 30 - 40 minuter
Ät!

Härmer inbjudes alla mina vänner (och andra paltsugna) på paltmiddag hemma hos mig på söndag vid 17-snåret. Vill man vara med och laga, får man komma tidigare. Vill man komma alls, måste man säga till genom att inlägga, maila eller ringa.

Himmel vad jag längtar!


Kommentarer
Postat av: Baloo

Palt har jag aldrig riktigt förstått mig på, hojja =/

2006-06-23 @ 11:10:23
Postat av: Kicki

Då ses vi på söndag eller?

2006-06-23 @ 12:41:57
Postat av: cruella

Dessvärre ska jag och Ingrid (Lottens NE-polare) bese Charlotte Perelli, no less, i Skönheten och odjuret tillsammans med våra döttrar på söndag. Och sen har jag visst bjudit på middag - inspirationen börjar glöda *pekar uppåt inlägget*.

Annars så!

2006-11-17 @ 16:13:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0