Julkupp i Skellefteå

Det fansanfullaste av det fasansfulla har hänt! Under mina 30 år har jag aldrig varit med om någonting liknande överhuvudtaget.

Det är en kupp, en komplott och ett uppror. Min kära mor och min kära syster försöker AVSKAFFA JULKLAPPAR! Jag får liksom andnöd bara vid tanken. Min bror, Elitidrottaren, är dock på min sida. Eller egentligen vill han inte heller köpa julklappar, men han vill väldigt gärna få julklappar och går då med på att köpa.

Det senaste förslaget från min mamma var att jag och lillebror kan ju byta julklappar och sedan ger vi bara barnen. JAG ÄR BARN! Det gick inte min mamma med på. Hon påstår att med barn när det är jul räknas bara de som ännu inte flyttat hemifrån i detta fall. Jag har inte flyttat hemifrån. Jag bor hemma. Hos mig.

Julen för mig är liksom viktig. Inte för att jag vill ha de finaste och dyraste och flestaste julklapparna, utan mer för stämningen. Det är mycket tradition och känsla. Redan nu funderar jag på det perfektaste julklapparna till höger och vänster. Jag älskar att ge. Inte dyra saker alls, utan rätt saker.

Nu är jag är vuxen (enligt min mammas mått) har jag blivit tvungen att släppa lite på mina viktiga traditioner. Firar inte varje jul hemma hos mor och far, firar inte varje jul med Femåringen. Men julen är inte bara julafton, julen är vad man gör den till, hela konceptet och hela helgen. Jul på Annandagen med Femåringen är minst lika bra. Fast i år är en Norrlandsjul för oss båda, tåg upp ett par dagar innan jul och tåg ner just innan nyår.

Tog upp mammas elaka förslag med Pojkvännen igår och fick INGET medhåll alls. Han tyckte att min mamma var klok och att hennes förslag borde alla gå med på. Knasboll.

Finns massa knasbollar här i världen. Undrar om jag själv kanske är knasbollen som så gärna vill ha julen kvar och klapparna och risgrynsgröten och tomten och julkorven och morgonklappen...?

Kommentarer
Postat av: Muskelkvinnan

Du är dessutom väldigt DUKTIG på att ge.

Hur som helst: jag håller helt med dig. Det ska vara jul i kubik. Inget behöver vara dyrt och flådigt, men jädrar anåda vad här ska glimmas.

2006-11-03 @ 08:11:40
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Kicki

Undrar om du och jag nu är knäppisarna som vill ha det så här eller om vi är normala?

Fullt frisk kan jag nog inte vara iallafall eftersom jag svarade "ja" när Lilla O nyss ringde om frågade om vi verkligen skulle ut och fiska idag när det är fem minusgrader...

2006-11-03 @ 08:19:47
Postat av: Mirjam

I min familj som bara ökar hela tiden lottar vi bland alla som är med och firar. Sen köper man julklapp till den man blivit lottad att köpa till av syskon och svågrar för en valfri summa som man tycker man har råd med. Alla ger mamma och pappa och alla ger till barnet. Sen brukar alla smuggla med sig hemliga paket till resten av syskonen som man inte blivit lottad att ge och vips så har alla gett till alla i alla fall...Det är jättekul!

2006-11-03 @ 12:37:28
URL: http://www.miaderia.sprayblog.se
Postat av: Moppetanten

Vi avskaffade julklappsköpen till syskonens barn för 10 år sedan (då var de uppe i tio stycken), jag ÄLSKAR julklappar, 2002 fick jag EN, en julgran tillverkad av spiralmakaroner, grönmålad!!!!
Förra året fick jag av min sambo en digital personvåg som även mäter fetthalten i kroppen!
Tror inte att den funkar, faktiskt.
Men den står i ett hörn.
I år ska jag önska mig en vagn till Bosse!!!

2006-11-03 @ 20:07:30
Postat av: beckis

Hmmm tror jag brukar få två julklappar varje år .... en av Zanna ( så många som hon får är det ett bra "byte" av henne :)) och min mamma som brukar fråga om jag behöver en jacka eller skor i år .....

Sen köper jag till hela släkten .... (eller det står ju alltid från Zanna på dom .....

I år ska hon visst köpa dom själv ( med mina pengar/kort) men kan bli kul ....

2006-11-03 @ 21:39:03
Postat av: Ewa

Jag skulle INTE vilja sluta med julklappar! Man behöver ju inte ge så många och så dyra, men jag fullkomligt älskar att fundera ut vad jag ska ge till vem. Och så gillar jag att se när andra öppnar paket!

2006-11-06 @ 08:32:58
URL: http://ewas.blogsome.com
Postat av: Kicki

Mirjam: Rekomenderar du mig att fuska?

Moppetanten: Jag har en likadan våg som jag fått av Pojkvännen. Å han i sin tur fick den i julklapp från jobbet. Har dock inte testat alla fett-funktioner.

Beckis: Skönt att höra att Zanna lärt sig hur det går till.

Ewa: Jg håller fullständigt med dig! Hittade en tokbra julklapp häromdagen till en familjemedlem. Skriver ner och bara njuter.

2006-11-06 @ 09:50:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0