Besök på jobbet

Idag upptäckte någon av mina kollegor att en av häggarna, och snart två av dem, bakom en av byggnaderna, har fått besök. På håll ser den ena bara lite grå ut:
23223-113


Tittar man lite närmare hittar man följande små besökare:
23223-111


Det är inte bara två som kommit för att hälsa på, det är miljoner!
23223-114
Stormöte under en gren...

23223-112
Klase i nylonstrumpa....

23223-110
Gräsmattan runtomkring...

Dessa små djur, rönnbärsmalar/hägglarver/spinnare, klär alltså in tränden och omgivningen i nylonstrumpor. Så ser det iallafall ut. Väldans äckligt men otroligt häftigt vad naturen kan lyckas med!


Kommentarer
Postat av: Lotten Bergman

Vänta. Stopp och belägg. Ställ in alla semestrar. Detta var ju stencoolt. Du måste ha uppföljningsrapporter om trädet!

2006-06-12 @ 13:31:50
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Kicki

Tycker speciellt att vi ställer in alla lärares semestrar... =)

Ska ta bild varje dag framöver om jag kommer ihåg. Träden hämtar sig tydligen. Så snart jag vet vad larven egentligen heter ska jag läsa om den. Undra om det blir en insekt eller en fjäril?

2006-06-12 @ 13:59:46
Postat av: Tomattanten

Fy vad äckligt.
Smittar säker på era mellanmålsmackor.
Har hört att de kan krypa in vart som helst....
Tur man har semester...

2006-06-12 @ 23:27:57
Postat av: Kicki

Ligger fyrahundrasjutton larver i eran holk.

2006-06-13 @ 06:15:28
Postat av: Anonym

Har idag avslutat en resa på flotte i Klarälven och kan konstatera att det finns tusentals träd efter älven som ser ut som på Era bilder. Dessa larver har även gett sig på döda ting, som t.ex betong och gamla barkade stockar,dock inta ruttna vad jag kunde se. Har ännu inte kollat upp vad det kan vara, men jag ska försöka.

2006-07-01 @ 23:58:34
Postat av: magnus

jag bor i gammelstad LULEÅ och vi fick besök av dessa, hägglarverna åstakommer inte någon skada på häggarna(tror jag),men det är ju inte snyggt fast det är ett imponerande vad flitiga de är.

2007-05-02 @ 13:05:03
Postat av: INGER

Söker mer info om dessa äckliga kryp som har gett sig på och vävt in hela sovstugan våran;både inne som ute.
Hur länge ska vi behöva dras men dom??
Finns det inget knep att bli av med dom ELLER måste man verkligen va så drastisk o kapa ner träden!!??!!??
hur många år ska dom stanna???
^^diggar dom inte^^

2007-06-29 @ 03:22:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0