Terrakottarekrigare

1974 gjordes ett av historiens häftigaste fynd i provinsen Xian i Kina. Man hittade den förste Qin-kejsaren Qin Shi Huangdis (regerade 221 f.Kr - 210 f.Kr) mausoleum. Den består av ca 7 000 terrakottafigurer: krigare, hästar, stridsvagnar med mera. Allt gjort av lera och jord. Dessa är i naturlig storlek och krigarna är mellan 180 och 186 cm långa.
 

När min ena favoritkollega häromveckan åkte till Kina köpte hon en miniatyrkrigare till mig. Tokfin. Ska röja plats i en bokhylla och ställa den på första parkett. Om jag är avundsjuk? Nej, nej, jag unnar verkligen min kollega att få uppleva terrakottaarmén och kinesiska muren och allt annat jag längtar att få se medan jag fick ta hand om alla hennes lektioner...

Terrakottaarmélänk 1

Terrakottaarmélänk 2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0