Brillmongot läser Gustav Vasa

Har nu varit brillmongo i en hel vecka. Brillorna sitter konstant på näsan, till mitt eget förtret, hade inte alls trott jag skulle behöva dem ständigt och jämt. Dock får jag komplimanger från höger och vänster om att de är så snygga, fast jag tror att det är sånt man säger till alla med glasögon.

Gustav Vasa närmar sig med stormsteg och efter påsklovet ska femmorna tuktas med allt vad vår landsfader heter. Har låst sju böcker och tre videofilmer som jag plöjde igår. Har gjort färdigt pjäsmanusen till "Gustav Vasas äventyr i Dalarna" och letat reda på fem sånger och Gustav och hans söner. Nu påstår "folk" att det bara är typ ett par veckor kvar till sommarlovet. Tittade i almanackan och inser att jag har fem måndagar på mig att lära barnen allt om Gustav. Ojoj. Skaplig korvstoppning.

Kanske lutar det åt temadag med Gustav Vasa...? Hur som helst var han en rätt ball kung som såg till att vi blev ett land och att alla betalade skatt utifrån sina egendomars storlek. Sen var han grym och hänsynslös och gick hårt åt kyrkan också, men jag gillar honom som kung.

Nu måste jag jobba. Semester imorrn.

Har förresten fått mig en tv. Tack Lohmanders-Kajsa!

Kommentarer
Postat av: Mia

Du är nog den som skulle kunna få mig intresserad av historia...om du berättar spännande om Gustav t.ex. GLAD PÅSK!

2006-04-12 @ 14:21:28
URL: http://www.miaderia.sprayblog.se
Postat av: Lotten Bergman

Jag vill också vara med på Vasalektionerna.

2006-04-12 @ 22:38:23
URL: http://www.lotten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0