Basketkort - en nostalgitripp (uppdat.)

För er som var med ca 1994, det vill säga Lillebror, Eliasson, Mackan och några till, så blir man lite nostalgisk av dessa basketkort. För er som inte var med, handlar det alltså om samlarbilder med amerikanska basketspelare på.

Dessa små paket med kort, lade vi ut en herrans massa pengar på, med tillhörande plastfickor, pärmar och värderingskataloger. Jag har kvar mer än två fulla pärmar (finns här att läsa om) och en massa "värdefullare" (antingen för mig personligen bara eller så även värdefulla enligt kataloger) bilder i små plastfickor eller innanför hårda plastramar.


När det senaste numret av "Beckett" ramlade ner i brevlådan, var man snabb att slå upp alla sina kort i listorna för att se om ens "braiga" kort blivit mer värda.

Det här är en del av min baskethistoria, som jag ibland plockar fram och drömmer mig tillbaka till. Men för en månad sedan när Sonen tog fram mina pärmar och ville titta så frågade han:

- Mamma, var spelar han nu? 
- Spelar han i Bulls?
- Var är Dirk och Kirilenko?

Efter att ha förklarat för sonen att jag samlade basketkort på stenåldern och att alla som finns i dessa pärmar och på dessa bilder har slutat spela (så när som på en handfull) och att "Dirk och Kirilenko faktiskt finns och lever även om de inte finns på mammas basketkort", så lovar jag Sonen att en vacker dag ska vi köpa ett paket basketkort.

Idag är det lättare sagt än gjort, eftersom det interåder NBA-feber på något sätt i Sverige och att ens hitta ett linne eller en t-shirt med NBA-spelare är i princip omöjligt.

Plötsligt dyker det upp ett mail i min mailbox:

"Hej,

Vi har nu lagt upp några Basketkort i vår webshop.
http://shop.thecardcabinet.com/group.asp?group=27&sub=27"

Det tog ungefär en ögonblinkning innan jag var på plats och kollade utbudet. Dyrare än jag minns det, färre kort än jag minns (jag minns att alla paket kostade 17 kronor och innehöll 12 bilder), men det var svårt att inte iallafall beställa något paket.

Så nu sitter jag vid brevlådan och längtar efter mina nya basketkort. Eller det var kanske Sonens nya basketkort?

Uppdatering.
image680
Jag minns än idag, rysningen som gick genom kroppen när jag öppnade ett paket och kortet till vänster dyker upp. Sju år senare gör Upper Deck ett "Upper Deck Remembers"-kort med samma kort fast med glittrande ram. Båda har jag i min ägo. Dessa är bara två av de 73 stycken Michael Jordan-kort jag har i min samling. Ett stort antal Bulls-kort finns också, 19 sidor för att vara exakt. Ett av korten är en av de tuffaste bilderna jag sett:
image681
Det är returfenomenet Dennis Rodman som kastar sig efter en "loose ball".

Kommentarer
Postat av: Lotten Bergman

Alltså. Ljuvligt. Och underbart.

2008-02-02 @ 00:37:33
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Patrik

http://www.snabbstart.com/film/17c9d1bcce

2008-02-13 @ 06:07:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0