Turist på hemmaplan

Jag har ikväll på egen hand turistat i Världsmetropolen. OJ! Vilken stad jag bor i! Finns ju en herrans massa historia som är otroligt spännande!

Det visste jag i och för sig, med tanke på att Gustav Vasa redan för knappt 500 år sedan var här och härjade runt och fixade och donade. För att inte tala om klostermunkarna för 900 år sedan.

Jag har alltså förberett mig för den stadsvandring jag utlovat till mina 13-åriga elever på tisdag. Det underlättar då om man vet vad man pratar om och åt vilket håll man ska peka och vilken färg huset man letar efter har.

image514
Den här texten ovanför gamla slussen har jag sett kanske ett hundratal gånger men aldrig tänkt på och framför allt inte tänkt efter på vad det egentligen står: "Riv för sjutton inte alla gamla hus och kom ihåg att skriva ner och berätta för dina barn om din barndom". Häpp.

Sedan upptäckte jag en massa små och stora skyltar som prydde min väg:
image515

image516

image517

image518

image519

De här är bara ett antal av de skyltar som dök upp. Visste jag inte bättre, skulle jag tro att nån hört ryktesvägen att en förvirrad norrlänning skulle göra stan osäker ikväll och därför åkte denna "nån" runt och satte upp lite kontroller för att underlätta min färdväg.

Men så är inte fallet. Dessa skyltar har suttit där i ur och skur toklänge och jag har inte sett dem! Fastän jag numera är brillo!

Riktigt smart att skriva på sitt hus eller sin bro eller vad man nu har, vad stället har för historia. Mycket lättare för såna som jag som går runt och är nyfiken. Tyvärr hade inte ens hälften av husen i den gamla delen av Världsmetropolen såna här informativa skyltar och jag hade glömt biblioteksboken som säkert är 30 år gammal, som ingen förrutom jag bläddrat i på 25 år, hemma. Så nu måste jag gå på lördag igen.

En annan sak jag upptäckte är att vi faktiskt har såna här:
image520
Smala, mysiga små gränder mellan hus och gårdar. Just den här kom jag vimsande neröver bara minuten innan jag tog bilden. Kan inte riktigt säga hur jag hamnade där.

Någon som vill med och vandra runt på lördag?


Kommentarer
Postat av: Muskelkvinnan

Jag vill och min djefla man vill! Fast han vet det inte än. Får vi agera som elever?
(Själv kan jag stadsvandra och berätta om Gamla Stan i Stockholm.)

2007-05-30 @ 23:22:33
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Bästisgrannen

Men, hur blir det med matchen:) När tänker du gå? Hur mycket tänker du hinna med på lördag? Själv tänker jag åka till en annan stad och mest titta in i en enda affär, tror jag?

2007-05-30 @ 23:47:53
URL: http://bastisgrannen.blogspot.com
Postat av: Bästisgrannen

Vad gör Muskelkvinnan uppe vid den här tiden? Kan det vara motionspigghet? Vi som har motionerat alltså. En del pysslade med annat istället för att träna.

2007-05-30 @ 23:50:39
URL: http://bastisgrannen.blogspot.com
Postat av: Kicki

Bästisgrannen: Tror du verkligen att jag tänkt missa året match? Knappast. 14.30 är det avspark. Promenaden kommer bli efter 16 då affärerna där stängt ungefär.
Muskelkvinnan: Ni får gärna spela elever. Vill du ha lite tips på bra frågor man kan ställa?

2007-05-31 @ 06:26:09
URL: http://vbk.blogg.se
Postat av: Muskelkvinnan

"Vill du ha lite tips på bra frågor man kan ställa?"
Nej, jag kan själv:
- Fröken fröken, vad är det där för en snopp på huset?
- Hallå, fröken, jag vill ha nåt å dricka!
- HALLÅ! Jag var först!
- Hur ska man veta vad man ska bli när man blir stor?
- Varför heter Eskilstuna inte Eskilstad?
- Fröken, varför får vuxna snusa men inte barn?

2007-05-31 @ 13:04:06
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Kicki

Muskelkvinnan: Hejja! Får förbereda svaren på dina svåra frågor. Fråga fyra blir dock knivig eftersom jag själv fortfarande funderar på vad jag ska bli när jag blir stor.

2007-05-31 @ 14:14:31
Postat av: Mirjam

Jag har precis varit på stadsvandring och kan säkert tillföra några anekdoter...Visste du t.ex. att Rademacher som bodde i Rademachersmedjorna (som är lite av Eskilstunas stolthet) hatade att bo och vara i Eskilstuna och att hans smedjor inte var speciellt framgångsrika under hans livstid. Han avskydde Eskilstuna så mycket att han inte ville begravas här utan ligger i Torshälla. Häpp!

2007-06-01 @ 11:21:43
URL: http://blogg.passagen.se/julietteisback

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0