En tidigt morgon på akuten (Uppdat.1 och 2)

Klockan 23.57 inatt kom Femåringen till min säng och jag trodde han höll på att dö. Han hade utslag över hela kroppen, grät och kliade sig.

Klockan 01.12 ringde jag Sjukvårdsupplysningen.

Klockan 04.10 anlände vi till akuten.

Raka vägen in på ett rum fullt med leksaker. Inget intresserade Femåringen. Jag gillade den stora Scooby Doo-dockan. Tvångsmedicinering och floder av tårar gjorde honom lite piggare. Sticket i fingret fällde enstaka tårar, men gick rätt bra.

Klockan 07.37 åkte vi hem.

Nässelutslag över hela (!) kroppen på en femåring är ingen höjdare. Vet inte orsaken och kan således inte förebygga om det skulle varit något han åt. Just nu har de flesta utslag dämpat sig lite förrutom de på fötterna som är ohyggliga.

Han ska vara luftigt klädd, just nu i kallingar och stor tröja. Han ska inte svettas, alltså inga skor eller overaller. Han ska dricka mycket vatten, vilket blir saft. Han ska bli trött av sin medicin, vilket han inte alls blir.

Mamma däremot, är väldigt trött. Tur att Gudmodern flyttat närmare och gillar spela tv-spel.

Uppdatering1.

Klockan 16.17 var det dags igen för ett besök på akuten. Hysteriska magkramper och feber kombinerat med dessa hysteriskt kliande och kroppstäckande nässelutslag. Som den stabila och utvilade mamma jag är, började jag gråta på akuten. Har inga krafter kvar. Det skär i hjärtat när jag måste hålla fast min älskade Femåring stenhårt för att han ska få i sig den medicin han behöver. Oron håller mig på tå hela tiden.

Resultatet av besök nummer 2, blev som besök nummer 1, förrutom att de nu konstaterade att han inte ätit på hela dagen mer eller mindre. Nähä? Hade jag ingen aning om.

Försökte få i honom en ostmacka för 20 minuter sedan. Två tuggor och sedan en 8-meters sprintlopp till toaletten för att kräkas. Fick iallafall i honom en halvt glas vatten innan han somnade för 11 minuter sedan.

 Nu ska jag äta middag och sedan sova.

Uppdatering 2.

Fel hade jag. Femåringen är nu vaken. Middagen kallnar i köket.

- Det bor kräks i min mage hela tiden.

Ska nu sova bredvid Femåringen. Middagen kan jag värma en annan dag.

Kommentarer
Postat av: Cian/Vilding

Kan även ni ha en hamster eller nåt annat kul djur??

Min Vilding råkade ut för samma sak..
Efter diverse uteslutningsgrejer såsom tomater och annat grejs så prövar vi nu att förflytta hamstern..De är väldigt allergiframkallande..

Jo hej förresten :)
Hittade hit från Lottens sida

/Cian

2007-01-30 @ 13:29:03
URL: http://radhuslivet.blogspot.com
Postat av: Översättarhelena

Min son (nu snart 16) fick nässelutslag över hela kroppen en gång när han var 9-10. Det var strax efter en penicillinkur, så vi (och läkaren) trodde att det kunde bero på den. Det har inte hänt fler gånger sen. Har din femåring ätit antibiotika på sistone kanske?

2007-01-30 @ 14:08:59
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Kicki

Cian/Vilding: Enda djuren vi har är dammråttor tyvärr.

Översättarhelena: Önskar han fått en penicillinkur eller liknande. Men vi hittar liksom inget som kan ha framkallat utslagen. Ännu.

2007-01-30 @ 15:20:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0