Dressing, en dörr och alla hjärtans dag

Jag börjar bakifrån, alla hjärtans dag. Inget märkvärdig alls egentligen, lite pluttinutt till höger och vänster, mys med Femåringen på kvällen. Inget konstigt. Men idag, ett par dagar senare, hittar jag bilden jag då borde skickat till alla jag känner:
23223-372
Systerdottern Tvååringen prydde i julas sin mormors kyl/frys med alla post-it-lappar hon kunde hitta.

En dörr.
23223-373
Ser ut som vilken badrumsdörr som helst. Kan man tro. Men vid närmare granskning finner man detta:
23223-374
Bra för att man ska veta vilket som är upp och ner på dörren? Låsspaken vrids höger/vänster så den har inget med märkningen att göra. Dörren sitter hemma hos min moster, märkningen satt där när hon flyttade in och hon vet inte heller hur man ska tolka den. Förslag mottages villigt!

Så till dressingen. Ni som nu är flitiga läsare har läst om "norrlandsmiddag med fel sås" och "Dressingjakten del 2" (inlägget 2006-10-15 som bara inte vill infinna sig i en länk just nu). Snabbt kan man säga att här nere i de "centrala" delarna av landet, finns inte allt en norrlänning vill ha, till exempel en viss dressing. I norr däremot kan man se detta i hyllorna:
23223-375

Å inte nog med dessa 250 ml-flaskor.

23223-376
900 ml-flaskor!

Trots ihärdigt försök i att införskaffa denna dressing här, går jag bet överallt. Och eftersom den flaska jag köpte med mig ner i julas, gick åt på "En fest i all enkelhet" häromveckan, måste jag se till att mor och far köper med sig ett litet lager när de kommer ner om fjorton dagar.

Kommentarer
Postat av: ica

Hm, det där upp och nergrejset kan ju vara någon som kanske försökte lära sig språket. Så hade nämligen en kompis när hennes brittisak pojkvän skulle lära sig nödvändiga ord... men just på toadörren är ju lite skumt...

2007-02-18 @ 21:07:51
URL: http://ica82.blogspot.com
Postat av: Översättarhelena

Eller också kan det vara som när jag i ett nostalgianfall köpte en sån där Dymomackapär till mina barn för några år sen. De tyckte den var hemskt rolig. Snart satt det en skylt med "Tvättmaskin" på tvättmaskinen, "Skåp" på alla köksskåp, "Spegel" på speglarna och så vidare. Vete sjutton om inte vissa sitter kvar fortfarande.

2007-02-18 @ 21:25:31
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Kicki

Ica: Enligt ryktet var det en äldre dam som bodde där. Men har svårt att se att hon skulle haft en Dymo. Tror mer på nummer 2 och ska man lära sig saker någonstans varför inte på toaletten när man har tid över?

Översättarhelena: Blev också nostalgisk när jag hittade en Dymo på jobbet. Märkte till höger och vänster. En kollega blev "knasboll". Den lappen satt kvar på hennes arm på kvällen när hon var bortbjuden...

2007-02-19 @ 06:34:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0