Paul McCartney och Stevie Wonder löser mina problem!

Tack vare Aequinoxia har jag nu lärt mina kollegor att kommer man från Elfenbernskusten kallas man "ivorian", från franskans "Cote d'Ivoire". Franska är alltså det officiella språket.


På 1800-talet blev Elfenbenskusten en fransk koloni genom Louis Gustave Binger, (1856-1936). Landet har upprätthållit nära band till Frankrike sedan självständigheten 1960.

Drogba, Eboue och Toure är kända fotbollsspelare från landet och återfinns till vardags i klubblagen Chelsea och Arsenal.

Elfenben är namnet på det hårda vita material som bland annat elefantens betar består av. Men även mammutar, flodhästar, viltsvin, valrossar, pottvalar och narvalar har varit leverantörer av elfenben.

Kan tänka mig att när fransmännen koloniserade området hittade de en massa av ovanstående djur och elfenben var attraktiv exportvara. 1989 förbjöds all handel med elfenben eftersom djuren som levererade benen, höll på att dö ut. (Dock är det min egen version av landets namns ursprung, eftersom jag inte hittat nått om det på nätet.)

Hur i hela vida världen ska man nu komma ihåg att elfenbenskustarna heter ivorianer? Jo, genom att tänka lite på Paul McCartney och Stevie Wonders fina sång "Ivory and Ebony" från 1982.

Och för att inte tro att man är "ebonianer" så har man ju koll på att amerikanskan vi hade förra året hette just Ebony. Och hon hade inte alls nått med Elfenbenskusten att göra!


Kommentarer
Postat av: knyppelfröken

Verkligen roligt sätt att utöka personliga kunskaper, "Ninas nyanser" får lova tt starta till hösten!
När Ghana spelade fotboll för någon dag sedan kallades spelarna för ghananer, rätt eller fel?

2006-06-19 @ 07:39:59
Postat av: knyppelfröken

Hittade svaret på landguiden, även om det låter fel så är det rätt med ghananer och ganska logiskt om man tänker till lite. Nu när sommarlovet börjat har hjärnan lite längre startsträcka...

2006-06-19 @ 08:04:20
Postat av: Kicki

Det är ju väldans svårt att INTE rimma "ghananer" på "bananer"....

Spikskon har just erkänt att hon använt sig av sina nyvunna kunskaper om ivorianer på en grillfest i lördags.

2006-06-19 @ 08:40:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0