Tågbilder

Här kommer utlovade bilder från tågresan norrut.

23223-161
Så stor är en sovkupé. Tre våningar med sängar till vänster, handfat rakt fram och stegen på höger sida samt ett utfällbart bord.

23223-160
På denna lyxiga och stora säng, lyckades alla 190 cm VBK sova ett par timmar. Shaquille O'Neal kan kasta sig i väggen med sin 20 fot (?) breda säng.

"Shaquille O'Neal allegedly has a round bed that is 20 feet in diameter. That's what The New Yorker said, anyway." (länk)

23223-162
Sonen inspekterade stor del av sin vakna tid, skogen utanför tågfönstret. Den underbara skogen.




Kommentarer
Postat av: Source

Jag tycker det är hopplöst att sova på tåg. Man tycker att det skulle vara sövande med det där dunket och mjukt och skönt. Men jag tycker att svämger gnisslar, bromsas och fixas hela tide. Men barn har ju ibland en annan förmåga så det kanske fungerade. Har mormor bredband eller har du klättrat upp in telefonstolpe och kopplat på med banankontakter?

2006-07-02 @ 19:26:47
URL: http://sanningensegrar.blogspot.com/
Postat av: Kicki

Jag har inga problem att sova på tåg. Eller har inte haft. Men nu när jag hade sonen med så vaknade jag av hans minsta rörelser på överslafen.

Mor min har bredband och bror min har racerdator. Dock åker vi till sommarstugan på tisdag troligen och där finns inte ens nått som liknar en dator.

2006-07-03 @ 06:47:07
Postat av: Source

Du får köra med röksignaler. Eller, eftersom du är matros, flaggsignalering. Om du skulle ha svårt att hitta handboken får du
Alla flaggor och morsesignaler.
Något för lillgrabben att rita av en regnig dag. Kul att kunna sitt eget namn i flaggor.

2006-07-03 @ 07:53:33
URL: http://sanningensegrar.blogspot.com/
Postat av: aequinoxia

Nu när jag har läst ikapp litegrann så undrar jag förstås: Vad är det för skillnad på palt och kroppkakor? Det ser likadant ut, tycker jag.

Jag har sett mer än halva Sverige, men gör upp vilda planer för det stora norrländska äventyret. Jag kanske behöver lite råd och tips om hur man överlever och kommunicerar...

2006-07-03 @ 08:07:07
URL: http://aequinoxia.blogspot.com
Postat av: Kicki

Source: Tack för flaggtispet! Ska skriva ut så snart jag hittar en fungerande skrivare, ska också tipsa min kollega Asgarvet om sidan så hon inte blir lurad av elaka kollegor i framtiden.

Aequinoxia: Palt görs på råriven potatis och kornmjöl, kroppkakor på koka, pressand potatis och vetemjöl. Får se till att tillaga kroppkakor så snart jag kommer hem från semestern så jag kan bildjämföra. Kanske dags för en allmän palt och kroppkakemiddag..
Kan också komma med tips på kommunikation och överlevnadsinstruktioner här i norr. Har diverse ordböcker hemma som kan vara av intresse om du ska till Skellefteå-trakten iallafall. Ett första tips är att ha "rätt" mobilabbonemang i inlandet, annars saknas täckning.

2006-07-03 @ 08:23:57
Postat av: aequinoxia

Nejnejnej. Vita kroppkakor görs på kokt potatis, grå kroppkakor görs på råriven potatis (plus en eller två kokta...). Men nog är det vetemjöl i, tror jag. Jag som inte äter fläsk fyller mina med svamp och lök. Äter jag hos mamma så skrapar jag bara ur fläsket och ger det till lillebror.

Vilket är rätt mobilabonnemang? Resan blir inte av förrän tidigast nästa år. I år blir det Roslagen, som uppvärmning, liksom. Ordböcker? Ja det är klart, skånskan kanske inte är gångbar överallt...

2006-07-03 @ 08:42:55
URL: http://aequinoxia.blogspot.com
Postat av: aequinoxia

Source: *garvar* Undrar om flaggan för första bokstaven i ens namn säger något om ens karaktär?

2006-07-03 @ 08:44:34
URL: http://aequinoxia.blogspot.com
Postat av: Kicki

Aequinoxia: Nämen vad det där blev konstigt med färgerna. Finns "kroppkakor" eller "palt". När jag lagar till kombinaitonsmiddagen ska jag snigelposta til dig.
"Rätt" abonnemang är Telia. Inte billigast men då har man täckning överallt. Där man inte har täckning finns absolut inte nått annat att använda heller. Skånskan är gångbar i SKåne. Bara. Och hemma hos Lotten.

2006-07-03 @ 10:04:52
Postat av: aequinoxia

Okej. Jag ser fram emot det. :-)

Nu har jag gjort lite efterforskningar. Det verkar vara mer eller mindre samma maträtt. I palt finns ingen lök som i kroppkakorna. I Småland och på Öland äts ljusa kroppkakor som är gjorda på kokt potatis. I Blekinge görs kroppkakor på råriven potatis och en ytterst liten mängd mjöl. Vilket mjöl som används varierar, både vad gäller kroppkakor och palt. Vad jag kan förstå äts palt med smör och lingonsylt. Kroppkakor äts med smör och gräddmjölk, och eventuellt lingonsylt.

Nu har jag insett att det är en grov fördom, men jag trodde att man gjorde palt på blod...

Och min svärfar hävdar att skånskan är gångbar i precis hela världen - möjligen med undantag för Stockholm. Måste man ha tolk med, kanhända?

2006-07-03 @ 13:30:05
URL: http://aequinoxia.blogspot.com
Postat av: Kicki

Du har rätt i att konceptet är väldigt lika. Konsistensen är annorlunda och palten fyller jag med rimmad, ostekt sidfläsk och kroppkakorna med stekt rimmat sidfläsk och lök. Äter både med smör och lingonsylt. Grädde/gräddmjölk till kroppkakor tror jag är småländskt eller öländskt. Inte norrländskt.

Finns blodpalt också, Elitidrottskvinnans mammas sambo har nog nån som gör det.

Dags att uppfinna "bloggpalten" kanske.

Min pappa hävdar att Skåne borde tillhöra Danmark för man förstår inte vad de säger.

Om du ska till metropolen Petiknäs, behöver du tolk, på bonnska. Ska försöka komma ihåg att lägga ut lite användbara ord när jag kommer hem. "Nalta" betyder "lite" till exempel.

2006-07-03 @ 15:27:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0