Det är så härligt att kunna vara okvinnlig!

Tanken slog mig häromkvällen när jag satt i båten och fiskade, att fiske, eller iallafall mitt fiske, är väldans okvinnligt. Först ska man se till att ha grävt mask och smutsat ner sig och pysslat om dem så det har det bra i maskburken.
Väl ute på sjön ska masken på kroken, hel eller delad (stora daggmaskar har grymma "jag-vill-inte-stickas-på-din-krok-muskler") och fingrarna snabbsköljes bara av i vattnet. Får man fisk, i detta fall aborrar, ska dessa krokas loss och återsättas om de är små eller brytas nacken på om det är tillräkligt stora att laga till.
När man bryter nacken på en fisk låter det som när man hårt stampar på näckebröd med en lite knäpp. Masken ska fixas till och flötet ut igen. Händerna? Sköljer man lite snabbt i vattnet och torkar av på byxorna. Så är man igång igen. Att händerna är smutsiga när man måste peta in håret under kepsen igen är inget man tänker på.

Byxor. Jag formligen ÄLSKAR mina fiskebyxor. För att inte tala om min fiskejacka. Det är som att ha på sig flanellpyjamas som är regntätt ungefär. Tokskönt.

Sista fisketuren i norr gav detta resultat:
23223-173
Tycker att Bästisgrannens inlägg "Fiskelycka" demonstrerar fiskets okvinnlighet på et bra sätt: En morakniv i huvudet på en gädda.

När är jag då kvinnlig? När jag inte fiskar så klart. Jag känner mig nog kvinnlig till exempel när jag bär kjol, vilket inte alls är så lätt när man är orutinerad. Har inte övat på hela sommaren, varken på kjol eller ha handväska.

Kom över en bok häromdagen som heter "Etikettbok för tonåringar" (Corneliusson/Von Porat) och på sidan 133 under rubriken "Besvärliga kläder" står följande:

"När man valt kläder gäller det att kunna använda dem. Har du kort kjol? Sitt inte så att du visar trosorna hela kvällen. Fäll ihop benen oh vik dem åt sidan. Träna hemma framför spegeln. Över huvud taget måste man tänka på hur man sitter när man har kjol."

Det borde alltså följa med en instruktionsbok när man köper kjol!

Tacka vet jag mina fiskebyxor, min fiskejacka och min fiskeväska.

Kommentarer
Postat av: Muskelkvinnan

Jag som inte fiskar, när är jag då kvinnlig? Ämrans. Måste kjolöva, Fjortonåringen sade alldeles nyss lite trött: "Mamma, alla ser dina trosor. Igen."

2006-07-19 @ 13:32:36
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Kicki

Kanske är det en träning att införa på tisdagar?

"Kjolträning mellan 20.00-20.30, alla okvinnliga som har kjolproblem är välkomna!"

2006-07-19 @ 17:35:53
Postat av: Helena

"Sitt inte så att du visar trosorna hela kvällen." Nej, spara det tills alla har blivit så pass på pickalurven så att de verkligen uppskattar det. Eller?

2006-07-19 @ 22:50:40
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Kicki

Precis! Fast det är i vuxenversionen av etikettboken, inte i den för tonåringar.

2006-07-20 @ 11:25:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0