Jul, jul, strålande jul

I barndomshuset sprider sig dofterna av olika julmatsbestyr: Pappa lagar lammsadel, Mamma julskinkan och Storasystern rödbetssalladen. Svågern lagar Lillebrors kulspel som Femåringen och Tvååringen sabbat.

Jag njuter. Julen är underbar. Minns min barndoms jular precis som denna (förrutom att då fick vi julklappar offciellt, nu får vi dem under bordet). För tre år sedan när min farmor gick bort, var jag orolig att julen aldrig skulle bli detsamma, men jag hade fel. Farmor är med mig varje jul, precis som hon alltid varit. Skillnaden är bara att blodkorven vi äter till frukost på juldagen är köpt på Ica och inte hemlagad av farmor.

Pappa har just åkt och handlat för tionde gången sedan vi kom hit i fredags, han älskar att handla. Han har också köpt två julklappsböcker till sig själv och erbjöd mig och Lillebror att ge dem till honom i julklapp om vi inte köpt nått annat. Hallå! Vi skulle INTE ge julklappar till varandra!

Femåringen försökte halv 7 i morse övertyga mig om att det inte alls var morgon utan kväll så att vi skulle skynda oss att öppna alla julklappar på skåpen inne i mormor och morfars rum, detta innan vi skulle gå och sova. Jag gick inte på det.

Jag är förkyld föresten. Precis som Sport-Mirre. jag snorar, hostar och kroppen känns lite slut. Eller så är det bara efterdyningar från gårdagens trerätters middag som jag och mina syskon serverade våra föräldrar. Så här såg menyn ut:

FörrättRök laxrulle med kräft- och avocadosallad

Serveras med Penfolds Koonunga Hill Chardonnay 2006


HuvudrättWallenbergare med pressad potatis och kokta ärtorServeras med Lindemans Bin 45 Cabernet Sauvignon 2006  
EfterrättChokladmousse med daimServeras med husets likör

"Hustes likör" innebar att pappa fick ta nått ur sina förråd. Valet föll på jordgubbslikör, hjortronlikör och "syjunte"-likör, en likör som mammas syjunta tydligen brukar dricka vid högtidliga tillfällen. Sy gör det väldans sällan numera.

Wallenbergarna var helt sjukt goda, kommer bli nästa sak jag bjuder hem folk på middag med.

Nu ropar Sexmånaderstjejen "Oooooooaaaaaaaahhh", Femåringen "Mamma!", Tvååringen "Nej! Sluta!", Mormor ropar på Morfar (som ju åkt och handlat) och Storasyster ropar på mig för jag ska göra salladsdressing jag aldrig gjort. Lillebror/Morbrodern ligger och vilar i samma rum som alla tre barnen som skriker och Svågern läser lugnt en bok vid köksbordet.

Det är jul!

Kommentarer
Postat av: Ewa

Alltså, jag har aldrig förstått det här med blodkorv. Mina föräldrar äter det. Båda två, trots att mamma är vegetarian ("men det är ju inte kött!"). Jag har ALDRIG fått ner ens en tugga av korven.

Denna jul lovade jag i ett svagt ögonblick att äta blodkorv om mamma åt pölsa. Och oj så nära det var att jag bokstavligen fick äta upp det löftet! Men, puh, jag klarade mig.

Jag lämnade föräldrahemmet idag. Mor o far ska äta blodkorv till middag! Stackarna, som inte fått äta blodkorv på en hel vecka! :-)

2006-12-30 @ 14:31:35
URL: http://ewas.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0