Basketidiot

Basketidiot som jag är och har varit i tjugo år eller så, har jag samlat på mig en hel massa basketsaker. De här tavlorna gjorde jag 1991 genom att klippa söder ett antal baskettidningar. Tavlorna sitter på väggen i mitt vardagsrum numera.
23223-193

I min bokhylla finner man diverse basket:
23223-195
Basketlegot där korgen kan snurra och spelarna skjuta, står på första parkett. Bredvid skymtar Bengt Wallins "Basketboll" samt ett klistermärke med texten "Basketfolket spolar kröken".

Vidare i bokhyllan hittar man tre basketspelande smurfar:
23223-194

Och en hel hyllmeter med diverse basketböcker:
23223-196
Är bara boken" GENO" en bit ut till höger som ännu är oläst. Vissa är dubbel- och trippellästa.

Längre ner i samma bokhylla står två pärmar med basketkort:
23223-204
Samlarbilder alltså, på amerikanska basketspelare i NBA, detta är dock bara en del av alla kort, dubletterna ligger i källaren.

Vi går vidare. I sonens sovrum hittar vi följande i en garderob:
23223-197
Mina basketfilmer/matcher. Ett hundratal matcher från 1980- och 1990-talet. Både NBA och college. Några spelfilmer gömmer sig där också. "Blue Chips" med Shaq och "White men can't jump" bland annat. Sju videoband finns i mitt rum, "Airtime", "Larry Legend", "Showtime", "Sir Charles" med mera.

I bolllådan i samma rum finns sonens basketbollari olika storlekar, alla i behov av luft:
23223-198

Vidare till mitt sovrum. Under skrivbordet står denna flyttkartong:
23223-199
Fylld till bredden med baskettidningar, både amerikanska och svenska. En Chicago Bulls-plansch skymtar till vänster i lådan.

På hyllan ovanför, mellan två tidskriftssamlare ligger denna jojo i form av en basketboll.
23223-202

På samma hylla en bit ut till vänster ligger ett antal frimärken illa till:
23223-200
Till antalet cirka femtio stycken, alla med basketmotiv, som en vacker dag ska bli en tavla.

I garderoben med t-shirts, än 9 av 10 med basketrelaterade motiv:
23223-203
På rak arm ser jag ett antal EB-tröjor, en NCAA, en Jordan, en med texten "Lakers". Sallén-tröjan jag fick av min bror för ett par år sedan, skymtar en bit längre ner.

Ihopvikta och ouppsatta ligger fyra vimplar och samlar damm:
23223-201

I en annan garderob har jag tränignskläder med mera. En hel hög:
23223-205
Längst till vänster syns matchslinnet från när jag 1992 spelade i Västerbottens länslag.
23223-206
Shortsen till linnet, stals dock för ett antal år sedan i tvättstugan i Gottsunda, Uppsala, där jag och gudmodern bodde i två månader i andra hand.

Röda linnet till höger är ett Jordan-linne, direkt från USA, när han gjorde comeback 1995. Rätt snart bytte han dock tillbaka till nummer 23.
23223-208

Överst till höger syns min Malaco Queen-tröja från säsongen 1990/91. Ungdoms-SM hette på den tiden Malaco Cup och vid den sammandragning vi det året hade i Umeå blev jag utsedd till MVP.

23223-207

Undrar om jag fortfarande kan ha den..?

I allt detta baskettema insåg jag nyss att jag har INGEN basketboll. Filip har massa små men jag har ingen egen alls. Hade en lila/gul i sexan/sjuan (Lakers) och i sjuan köpte jag mig en läderbollstorlek 7. Men väldans snart övergick vi i Sverige till dambollar (storlek 6) och då gav jag min läderboll till Lillebror.


Kommentarer
Postat av: Muskelkvinnan

*skrrrnnnnffffffff* ... vad jag vet vad du ska få i födelsedagspresent ...*skrffffnnnpfffrr*

2006-08-11 @ 14:45:16
URL: http://www.lotten.se
Postat av: Pernilla

Åhhh, Malaco-cup spelade jag också i, fast några år tidigare och jag fick aldrig äran att bära titeln MVP. Men attans vad kul vi hade.

2006-08-11 @ 14:48:38
Postat av: Hästfjanten

Oj!!!!
Har aldrig varit hemma hos dig, men ärligt, har det inte gått lite för långt!!!!
Angående båten du önskade dig i present så har jag inte riktigt tid att åka till norrland och köpa den,
bara så du vet.
Kanske du kan önska nåt annat?

2006-08-11 @ 18:27:29
Postat av: Kicki

Pernilla: Vi hade otroligt kul vi också. Hann med en kurs i hur man lyckas få rätt proportioner på fil och flingor.

Hästfjanten: Önskar mig en massa annat. Lägger man ut sin önskalista på nätet, skickar med inbjudan eller ger till Pojkvännen och hänvisar alla dit?

2006-08-12 @ 17:58:59
Postat av: Bäckman

Hmm ni hann med än så .....

Bland annat hur mycket vatten man kan få ut inne i en skola under tiden (den seriösa) coachen är ute på coachträff .....

3-4 och vet inte hur många hinkar med vatten ni hade kastat ut över korridorerna .....

fick lite skäll om jag inte minns helt fel ....

2006-08-14 @ 13:07:33
Postat av: Kicki

Nu tycker jag du är lite kinkig. Det var väl bara en centimeter vatten max på golvet i hela Dragonskolan om jag inte minns fel. Och det var inte vårt fel. P-Petra startade allt, hon bråkade med Tulle och det var inte så smart gjort.. =)

2006-08-15 @ 07:26:15
Postat av: Helena

Coolt, har velat visa min man hur en Malaco Queentröja ser ut, eftersom även jag har tilldelats en sådan :D fast jag har hystat den!! Må så gott!

2006-10-06 @ 14:42:30
Postat av: Therese Kasim

Hej,vilka trevliga basketprylar du har!!! Säljer du nåt av dem.
Jag har 2 söner som älskar basket, som är intresserade av att köpa.

Tacksam för svar.

/Therese Kasim

2007-11-08 @ 19:52:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0